گفت‌و‌گوی فارس با دلالان مسکن مهر پردیس/تقاضا برای خرید افزایش دارد

در حالیکه این روزها خرید و فروش مسکن در اغلب شهرها به خصوص تهران بازار چندان با رونقی ندارد، افزایش تقاضا در برخی شهرهای جدید به خصوص پردیس قیمت ها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها اغلب متقاضیان مسکن به خوبی واقف هستند که قیمت مسکن در کلان شهرها به شدت بالاتر از توان خرید شده و این پایین بودن قدرت خرید باعث شده تا برخی از متقاضیان خرید مسکن خود را در صف اجاره نشینی تا سالها ببینند.

اگر چه در آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی تا حدودی معاملات مسکن در آبان ماه رونق گرفته است و این وضعیت نشان از بهتر شدن خرید و فروش مسکن در فصل پاییز است اما کمتر کسی تصور می کند که این روزها با این وضعیت اقتصادی و کاهش قدرت خرید تقاضا برای مسکن بالا باشد.

البته افزایش تقاضا برای خرید مسکن در برخی شهرهای جدید به خصوص شهر جدید پردیس به دلیل نزدیکی به کلان شهر تهران و مناسب بودن وضعیت آب و هوایی رونق نسبی از لحاظ تقاضا به خود گرفته است. اما این افزایش تقاضا ظاهرا مشکلاتی را برای متقاضیان مسکن فراهم کرده است.

افزایش تقاضا و کاهش عرضه برای هر کالایی یک آفت است. اگر چه مسکن در کلان شهرها از کمبود عرضه رنج می برد اما کمبود عرضه مسکن در شهرهای جدید و آن هم از نوع مسکن مهر کمی غیر قابل باور است.

این کمبود عرضه مسکن چه واقعی و چه غیر واقعی این روزها با هر دلال مسکن مهر که وارد صحبت می شویم به وفور گفته می شود.

اگر چه دلالی شغلی است که صاحب آن با معرفی و نزدیک کردن طرفین یک معامله به همدیگر، شرایط و خصوصیات معامله را برای آنان تشریح کرده و سعی می‌کند با تطبیق منافع طرفین، معامله را جوش دهد اما دلالان مسکن مهر این روزها مشاوره هایی می دهند که شاید یک وکیل حقوقی هم از جزئیات آن مطلع نشود.

دلال ممکن است در تنظیم سند معامله همکاری کند، اما شغل و وظیفه او صرفاً انجام مذاکرات ابتدایی و فراهم آوردن زمینه توافق است و حق انعقاد قرارداد و همچنین به اجرا گذاشتن تعهدات طرفین و یا دریافت و پرداخت موضوع تعهد را ندارد. موضوعی که برخی از دلالان مسکن مهر این روزها به آن ورود می کنند و بدون اینکه برخی از خریداران و فروشندگان مسکن با هم ملاقات کنند معامله را جوش می دهند.

البته طبق ماده 335 قانون تجارت دلال نوعی وکیل است. بنابراین مقررات وکالت در قانون مدنی و همچنین قواعد عمومی قراردادها (ماده 190 قانون مدنی) برای تعیین شرایط این قرارداد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ظاهرا معضل دلالان مسکن مهر در برخی شهرها به خصوص شهر جدید پردیس تمامی ندارد و اگر گذرتان به کارگزاری مسکن مهر پردیس افتاده باشد به خوبی خواهید دید که تعداد دلالان مسکن مهر از متقاضیان مسکن مهر بیشتر است و هر کدام از این دلالان با دادن کارت های شناسایی خود را به خریداران و فروشندگان مسکن مهر نزدیک می کنند.

مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در اوایل آبان ماه امسال از بازداشت تعدادی از دلالان مسکن مهر در این شهر خبر داده و گفته بود که پس از مشخص شدن قیمت عرصه‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس که باعث واقعی‌شدن قیمت مسکن مهر و کوتاه‌شدن دست دلالان شد این افراد با نیروهای کارگزاری درگیر شدند.

هدایت با اشاره به اینکه با ورود دادستانی و نیروی انتظامی این افراد بازداشت شدند و تعداد دیگری از دلالان که متواری بودند نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند گفت: این دلالان واحدهای مسکن مهر متقاضیان را با قیمت پایین از اختیار آنان خارج می‌کردند.

ظاهرا برخورد با این دلالان تنها چند روز ادامه داشته و اکثر متقاضیان مسکن عنوان می کردند دستگاههای نظارتی چندان علاقه ای برای برخورد با این افراد را ندارند.

گزارشها حاکی از این است که اگر چه شرکت عمران اخیرا گزارشهایی در خصوص فعالیت این افراد را به دستگاههای نظارتی ارائه کرده است اما هنوز این افراد به راحتی در مقابل کارگزاری ادامه فعالیت می دهند.

وجود دلال شاید برای خرید و فروش هر کالایی نیاز باشد اما ظاهرا در خصوص مسکن مهر این موضوع کمی تفاوت داشته باشد چرا که شاید با یک اشتباه سرمایه کامل برخی از افراد از بین برود.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به عنوان یک متقاضی با برخی از دلالان مسکن مهر به گفت و گو نشست.چرا که اگر عنوان می کردیم خبرنگار هستیم قطعا برخورد آنها متفاوت شده و اطلاعات خود را به راحتی بازگو نمی کردند.

این دلالان اگر چه به راحتی نام خود را بر روی کارت های شناسایی خود به چاپ رسانده اند ولی بنا به وظایف رسانه ای از انتشار نام آنها خودداری می کنیم.

*قیمت مسکن مهر متری نیست

“الف .م” در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه بعد از گران شدن قیمت مسکن در تهران متقاضیان مسکن مهر در شهر پردیس به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است گفت:قطعا خرید مسکن در تهران برای جوانان و حتی برخی مردم که سالها تشکیل خانواده داده اند سخت شده است به همین دلیل بهترین گزینه و منطقه برای خرید مسکن شهر نزدیک به کلان شهر تهران یعنی شهر جدید پردیس است.

وی با اشاره به اینکه مردم به ما اعتماد کنند و از مشاوره های ما باید نهایت استفاده را ببرند افزود: قیمت مسکن مهر در شهر پردیس متری نیست و قیمت ها بر حسب موقعیت ملک و فاز مورد نظر تعیین می شود.

این دلال مسکن مهر در پاسخ به این سئوال که چطور باید به دلالان مسکن مهر اعتماد کرد گفت:تمام مراحل خرید و فروش در دفاتر املاک که دارای مجوز و جواز کسب هستند انجام می شود یعنی به نوعی ما پادو و مشاور املاکی ها هستیم.پس اگر هر مشکلی رخ دهد قطعا این املاکی ها جوابگو خواهند بود.

“الف.م” اضافه کرد:ما تمام مدارک را از شرکت عمران استعلام می گیریم و سپس مبایعه نامه را به دفاتر اسناد برده و در دفترخانه استعلام می گیریم پس به هیچ وجه مردم نباید نگران اینکه احتمالا سرشان کلاه خواهد رفت نباشند.

به گفته وی،قیمت مسکن مهر در حال حاضر در فاز 8 برای واحدهای مسکونی آماده و کلید تحویل حدود 340 میلیون تومان است و در فاز 11 نیز یک واحد مسکونی 87 متری 310 میلیون تومان تا 320 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت مسکن مهر کاهش یافته است گفت:نسبت به آن روزهایی که قیمت مسکن مهر به شدت افزایش داشت این روزها قیمت مسکن مهر در شهر پردیس کاهشی بوده است اما بعد از گرانی قیمت بنزین ما دلالان مسکن مهر نیز متوجه نشدیم که چرا تقاضا برای خرید مسکن مهر افزایش یافت.همین موضوع باعث شد تا قیمت یک واحد مسکونی تا 50 میلیون تومان هم افزایش یابد و بعد از چند روز مجددا قیمت حدود 20 میلیون کاهش یافت.اما باز هم 30 میلیون تومان افزایش نشان می دهد.

وی به سوال خبرنگار فارس در مورد اینکه کمیسیون معامله مسکن مهر چقدر خواهد بود گفت:ما کمیسیون دریافت نمی کنیم پول شیرینی می گیریم.یعنی اگر قیمت یک واحد مسکونی 340 میلیون تومان باشد ما آنرا به 320 میلیون تومان معامله را جوش می دهیم بنابراین مشتری می تواند بابت این تخفیف خوب 5 میلیون تومان پول شیرینی بدهد.

*متعجبیم که چرا قیمت مسکن مهر افزایش یافته

“احمد .ب” یکی دیگر از دلالان مسکن مهر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه قیمت مسکن مهر بالا رفته بود اما از روز چهارشنبه هفته گذشته افت داشته است گفت:ما نیز متعجب بودیم که چرا قیمت مسکن مهر افزایش یافته است .البته به گفته فعالان مسکن این حبابی بود که پس از رشد قیمت بنزین ایجاد شده بود.

وی افزود:با گذشت چند روز از گران شدن بنزین اگر یک واحد مسکونی 50 میلیون تومان گران شده بود 20 تا 25 میلیون تومان قیمت همان واحد مسکونی کاهش یافت اما هنوز 25 میلیون تومان گران شده است.

این دلال مسکن مهر با اشاره به اینکه قیمت مسکن مهر ثبات پیدا کرده است گفت:مردم اگر در تهران توان خرید مسکن ندارند شک نکنند که با خرید مسکن مهر متضرر نمی شوند.

وی اضافه کرد:قیمت مسکن مهر نسبت به اردیبهشت ماه امسال حدود 150 میلیون تومان کاهش داشته است پس افت قیمت ها صورت گرفته و ثبات قیمت ها نخواهد گذاشت کسی با خرید مسکن متضرر شود.

وی با بیان اینکه قیمت یک واحد مسکونی در اردیبهشت ماه و تنها با 20 درصد پیشرفت به 300 میلیون تومان هم رسیده بود تاکید کرد: به شما توصیه ما این است که اگر قصد سرمایه گذاری و حتی سکونت دارید در پردیس اقدام به خرید کنید چرا که مسکن هیچگاه هیچ ضرری برای خریدار مسکن نداشته است.

این دلال مسکن مهر گفت:ما از متقاضیان می پرسیم که حالا که متقاضی خرید هستید سلیقه شما به برج نشینی نزدیک است یا اینکه دوست دارید مثلا در فاز 8 که سه طبقه و پنج طبقه است سکونت کنید.

“الف.م”افزود:در حال حاضر فاز 8 و فاز 11 بورس خرید و فروش مسکن مهر پردیس هستند پس اگر سلیقه متقاضی فاز 8 باشد قیمت ها از 200 میلیون تومان آغاز و تا 350 میلیون تومان در نوسان است.در فاز 11 نیز که برج های 14 طبقه هستند نیز قیمت یک واحد مسکونی آماده و کلید تحویل 340 میلیون تومان است.

وی ادامه داد:برای جلب اعتماد متقاضیان خرید و فروش مسکن مهر از شرکت عمران استعلام می گیریم و سپس در دفاتر اسناد که با سایر دفاتر اسناد متصل هستند یک استعلام نهایی می گیریم که این واحد مسکونی به افراد دیگری خدای نکرده فروخته نشده باشد.

وی تاکید کرد:در سال 92 و 93 که گفته می شود برخی واحدهای مسکونی به چند نفر فروخته شده بود به این دلیل بود که دفاتر اسناد بهم وصل نبودند.

*تقاضا برای خرید مسکن مهر افزایش یافته

“م.م”یکی دیگر از دلالان مسکن مهر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اظهار تعجب رشد قیمت مسکن مهر بعد از گران شدن بنزین گفت: این روزها تقاضا برای خرید مسکن مهر در پردیس افزایش یافته است و همین دلیل می تواند یکی از دلایل رشد قیمت هم باشد و شاید اصلا ارتباطی به قیمت بنزین هم نداشته باشد.

وی افزود:قیمت مسکن در تهران بسیار بالاست پس متقاضیان خرید مسکن با خرید مسکن در پردیس علاوه بر اینکه با یک قیمت کمتر صاحب مسکن می شوند از آب و هوای خوب این منطقه نیز که همسان با مناطق بالای شهر تهران است بهره مند می شوند.

این دلال مسکن مهر گفت: برخی تصور می کنند که خرید و فروش مسکن مهر کلاهبرداری هم در پی دارد.امروزه در پردیس تمام دفاتر اسناد به هم متصل هستند و هیچ واحد مسکونی دو بار و یا به چند نفر نمی تواند فروخته شود.

به گفته وی،در حال حاضر قیمت یک واحد مسکونی در فاز 8 با تمام امکانات مثل پکیج و گچ کاری و نصب شیرآلات درجه یک به 400 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن مهر بعد از اعلام گران شدن بنزین افزایش یافت اما چند روزی است که از آن رشد قیمت اندکی افت قیمت داشته است گفت: عرضه مسکن مهر در پردیس بسیار کاهش یافته است و همین دلیل هم می تواند باعث افزایش تقاضا و سپس بالا رفتن قیمت شود.

*فلسفه پیدایش دلال‌های مسکن مهر

علی مختاری آذر پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد وجود دلالان سرپایی مسکن مهر در پردیس و ایجاد مشکلات عدیده در این شهر گفته بود: وجود دلالان سرپایی مسکن مهر هم برای شرکت عمران پردیس و هم اتحادیه املاک معضل و آزار دهنده شده است و تاکید می‌کنیم که این افراد هیچ نسبتی با اتحادیه املاک ندارند.

وی افزود: فلسفه پیدایش این دلال‌ها از این جا شروع شد که دولت برای ایجاد مسکن مهر یک فلسفه و یک رویکردی داشت، بنابراین رویکرد این بود که هر فردی که از امتیازات و امکانات دولتی برای خانه‌دار شدن استفاده نکرده و فاقد مسکن است، اقدام به ثبت‌نام مسکن مهر کند، بنابراین دولت اصرار کرد تا این افراد صاحب مسکن شوند.

مختاری آذر اضافه کرد: به همین دلیل بود که دولت از خرید و فروش این واحدها جلوگیری کرد و از اتحادیه املاک تقاضا کرد که خرید و فروش مسکن مهر انجام نشود، بنابراین تمام افراد در مشاوران املاک با نهایت بزرگواری در شرایط بد اقتصادی به هیچ عنوان وارد چرخه خرید و فروش مسکن مهر نشدند.

* شبکه زیرزمینی خرید و فروش مسکن مهر

رئیس اتحادیه مشاوران املاک پردیس ادامه داد: اما شرایطی پیش آمد و برخی از افراد از رویکرد دولت غافل شدن و به فروش مسکن مهر اصرار کردند و باعث شد، یک شبکه زیرزمینی و خارج از قانون ایجاد شود.

وی افزود: فلسفه شکل‌گیری دلالان مسکن مهر تمرد از قوانین دولتی و عدم نبود ظرفیت‌های قانونی بود و متأسفانه این موضوع هر روز پررنگ‌تر شد.

مختاری با تأیید وجود بیش از ۲ هزار دلال سرپایی مسکن مهر گفت: واژه‌ای که برای دلال خارج از شبکه قانونی مطرح می‌کنیم مربوط به افرادی است که واحد صنفی و مجوز کار ندارد، بنابراین این دلال‌ها هم دو مدل هستند.

وی ادامه داد: برخی از دلالان مسکن مهر به صورت سرپایی در سطح شهر در سوپرمارکت‌‌ها، نگهبان‌های مجتمع و حتی هیأت مدیره‌های مجتمع‌های مسکونی فعالیت می کنند و مدل دیگر مربوط به شبکه‌های مجازی است که در این شبکه‌های مجازی اقدام به خرید و فروش مسکن مهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،ماههاست که شرکت عمران پردیس با دلالان مسکن مهر برخورد می کند اما ظاهرا از عهده جمع آوری این افراد برنیامده است پس بهتر است دستگاههای نظارتی در این خصوص ورود کنند چرا که دلالان مسکن مهر هر چقدر هم که به نفع خریدار و فروشنده مسکن مهر فعالیت کنند باز هم در معاملات و بالا و پایین کردن قیمت ها نقش خواهند داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *