گلایه ‌شهروندان دهلرانی از بی‌توجهی دولت به مسکن مهر/ ‌چرا مسئولان بعد از ۱۰ سال پروژه را تعیین تکلیف نکرده‌اند؟

گروه استان‌ها – انتظار مردم دهلران برای خانه دار شدن در اجرای طرح مسکن مهر ۱۰ ساله شده است و این انتظار موجب گلمندی آنان شده ‌و از مسئولان می خواهند که خواسته آنان را مورد توجه قرار دهند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم در ایلام، عملیات اجرایی پروژه مسکن مهر در دولت نهم با هدف ایجاد عدالت اجتماعی از طریق تأمین سریع، ارزان و باکیفیت مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد و فاقد مسکن به اجرا درآمد. اما تعدادی زیادی از واحد‌های طرح مسکن مهر در استان ایلام از جمله در شهرستان دهلران، با وجود سپری شدن بیش از یک دهه از کلنگ‌زنی، هنوز به متقاضیان واگذار نشده است.

از سوی دیگر عدم رعایت استاندارد در ساخت واحدهای مسکن مهر منجر به خسارت‌های بسیاری به صاحبان این واحدها به ویژه هنگام بروز حوادث طبیعی همچون زلزله، شده است.

حیدری از شهروندان دهلرانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: در سال‌های گذشته به منظور کاهش قیمت مسکن و اجاره‌، طرح مسکن مهر در این شهرستان به اجرا درآمد‌ه است.

وی با اشاره به استقبال مردم شهرستان دهلران از این پروژه افزود: سال‌ها از کلنگ‌زنی پروژه‌ مسکن مهر دهلران می‌گذرد و مردم منتظر تکمیل آن هستند اما متاسفانه پس از گذشت بیش از یک دهه، این پروژه تعیین تکلیف نشده است.

عمده مشکلات واحدهای مسکن مهر

 نوری از شهروندان ایلامی نیز به خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: در شهر ایلام برخی از واحدهای مسکن مهر به صورت نیمه‌کاره به متقاضیان تحویل داده شده و عدم نصب تهویه، لوله‌کشی، کپسول آتش‌سوزی و… توسط پیمانکار، مشکلاتی را برای ساکنان مسکن مهر به وجود آورده است.

وی افزود: عدم کیفیت مطلوب واحدهای مسکن مهر، کمبود فضای سبز، نبود امکانات فرهنگی و… موجب شده این واحدها از مطلوبیت پایینی برخوردار باشند و افراد بی بضاعت ناچار به زندگی در این واحدها‌ی بدون امکانات باشند.

لازم به ذکر است طرح مسکن مهر با هدف کنترل بازار و خانه‌دار شدن افراد فاقد مسکن به اجرا در آمد و غیر قابل خرید و فروش بین افراد می‌باشند، اما بارها خرید و فروش این واحدها با قیمت‌های بالا انجام شده و همین انر سبب شد، این پروژه تاثیری در کنترل قیمت مسکن و اجاره ‌بها نداشته باشد.

480 واحد نیمه‌کاره در شهرستان دهلران

عبدالله بهادری در گفتگو با تسنیم در ایلام اظهار کرد: 1970 واحد مسکن مهر در شهرستان دهلران ساخته شده است که 480 واحد از این تعداد تکمیل نشده‌اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه واحدهای مسکن مهر دهلران به دلیل نبود متقاضی تکمیل نشده‌اند و 550 واحد مسکن مهر دهلران تا کنون در مزایده به فروش رسیده افزود: در آینده نزدیک پرونده‌ مسکن مهر برای همیشه بسته می‌شود و پروژه مسکن ملی جایگزین آن می‌شود.

وی گفت: واحدهای مسکن ملی تنها به افراد متاهل و سرپرست خانوار که املاک یا وام مسکن به نامشان ثبت نشده تعلق می‌گیرد.

ساخت 11 هزار و 713 واحد مسکن مهر در استان

علی‌اصغر منصوربیگی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: 11 هزار و 713 واحد مسکن مهر در استان وجود دارد که 702 واحد به دلیل نبود متقاضی، عدم مدیریت صحیح تعاونی‌ها و مشکلات حقوقی تکمیل نشده اند.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه تکمیل این واحد‌ها در دستور کار قرار دارد افزود: واحدهای مسکن مهر باقی مانده، در قالب مسکن ملی در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

وی تصریح کرد: خرید و فروش مسکن مهر برخلاف گذشته مانعی ندارد و می‌توان سند را به نام مالک جدید صادر کرد.

به گزارش تسنیم طبق اصل سی و یک قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن مسکن مناسب حق هر فرد و خانواده ایرانی است و از سوی دیگر نیز بخش مسکن که از اساسی ترین نیاز‌های جامعه است رابطه مستقیم با رفاه و امنیت شهروندان دارد،از این‌رو ضروریست مسوولان ضمن ساخت چنین واحدهایی بر نحوه ساخت و کیفیت آنها نظارت داشته باشند تا اقشار کم درامد نیز بتوانند از مسکن برخوردار شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *