کمترین ساخت مسکن در سال‌های ۹۵ و ۹۶/سود ساخت‌وساز به جیب مهندسان می‌رود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور مطرح کرد کمترین ساخت مسکن در سال‌های ۹۵ و ۹۶/سود ساخت‌وساز به جیب مهندسان می‌رود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه اولین سود افزایش ساخت‌وساز به جیب مهندسان می‌رود، گفت: سال های ۹۵ و ۹۶ کمترین سال‌ تولید و ساخت مسکن در ۱۵ سال اخیر بود.
کمترین ساخت مسکن در سال‌های ۹۵ و ۹۶/سود ساخت‌وساز به جیب مهندسان می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس، فرج الله رجبی در همایش نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست، با بیان اینکه در دو سال ۹۵ و ۹۶ کمترین میزان مسکن طی ۱۵ سال گذشته ساخته شده است، گفت: در کشور طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ حدود ۴۰۰ هزار ملک ساخته‌ شده است که حدود دو میلیون کمبود مسکن در کشور را نشان می‌دهد.

وی افزود: برای جبران این میزان عقب‌افتادگی باید اقدام ملی صورت گیرد، تا مشکلات بازار مسکن، سکه و خودرو حل شود؛ همچنین باید دانست که تنها امکانی که می‌تواند آمار قابل قبولی برای اشتغال ارائه دهد، رونق ساخت‌وساز است.

وی با تاکید بر اینکه تنها طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ حدود ۴۰۰ هزار ملک ساخته‌ شده است، گفت: این اتفاق در حالی روی داده که ما در شرایط فعلی کمبود حدود دو میلیونی در حوزه مسکن در کشور داریم، البته عمده ساخت‌وساز ما منتهی به بخش خصوصی و تسهیلات بانکی است، درحالی‌که می‌توان از ظرفیت مهندسان برای ساخت‌وساز بسیار استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه HSE برای ما یک عبرت است، از این‌ رو امروز باید به‌صورت جدی به آن پرداخته شده تا به‌عنوان یک فرهنگ و شاخص توسعه شناخته شود، گفت:کمتر از ۴۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت در بودجه ۹۸ پیش بینی شده است که اگر ۲۰ درصد حقوق کارکنان دولت قرار باشد که اضافه شود یعنی ۳۱۰ هزار میلیارد تومان صرف این بخش خواهد شد.

*فروش ۱۵۰۰ میلیارد تومان زمین برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر

وی ادامه داد:همین یک موضوع نشان می‌دهد که اعتبارات تا چه میزان محدود است؛ البته در همین بودجه ۹۸ به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده‌شده تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان زمین برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر بفروشد و ۳ هزار میلیارد تومان نیز منبع دیگری برای اجرای برنامه‌های این وزارتخانه صرف شود.

*اولین سود افزایش ساخت‌وساز به جیب مهندسان می‌رود

رجبی با بیان اینکه باید در نظام‌مهندسی صندوق مشترک را فعال کنیم و مهندسان امکاناتشان را با هم به منظور رونق ساخت و ساز تجمیع کنند، تاکید کرد: نباید برای تولید مسکن چشم‌داشتی به بودجه دولتی داشت و مهندسان باید بازوی کمکی ساخت‌وساز و دولت باشند، چراکه اولین سود افزایش ساخت‌وساز به جیب مهندسان می‌رود، درحالی که اکنون فقط ۶ درصد مهندسان در عرصه ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس ۵۰۰ هزار شغل در زمان رونق بخش مسکن ایجاد می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *