کارت اعتباری خرید مصالح در تولید مسکن اثر چندانی ندارد

دبیر کانون انبوه سازان مسکن ایران:
کارت اعتباری خرید مصالح در تولید مسکن اثر چندانی ندارد

تهران- ایرنا- دبیرکل کانون انجمن انبوه سازان مسکن ایران درباره طرح دوباره برنامه «زنجیره تامین» یا « بازارگاه الکترونیکی مسکن» برای رونق بخش ساختمان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، استفاده از کارت های اعتباری برای خرید مصالح ساختمانی برای تولید مسکن، آنچنان اثرمثبتی نخواهد داشت.

 

«فرشید پورحاجت» امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تجربه به ما نشان داده است سیستم های کوپنی زمانی موثر واقع می شود که در تولید مصالح ساختمانی کمبود داشته باشیم.
وی یادآوری کرد: زمان جنگ تحمیلی برخی مصالح ساختمانی از جمله سیمان، تیرآهن و میلگرد با کارت به سازندگان تحویل می شد که تجربه موفقی نبود.
پورحاجت ادامه داد: اکنون در تولید مصالح ساختمانی کمبود وجود ندارد و بسیاری از کارخانه های تولیدی با 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند.
دبیرکل کانون انجمن انبوه سازان مسکن ایران تاکید کرد: بیش از 2 ماه است موضوع استفاده از کارت های اعتباری برای خرید مصالح ساختمانی توسط انبوه سازان مسکن مطرح شده است اما ما تاکنون با بانک مسکن یا وزیر راه وشهرسازی درباره این طرح جلسه ای نداشته ایم.

** هزینه صدور کارت ها هزینه های تولید را بالا می برد
پورحاجت احتمال داد بانک مسکن به عنوان یک بنگاه اقتصادی به طور رایگان این کارت ها را صادر نخواهد کرد.
این مقام صنفی گفت: بدون شک صدور این کارت ها برای انبوه سازان مسکن هزینه هایی دارد که باعث افزایش هزینه های تولید می شود و ایراد بزرگی برای صدور کارت های اعتباری خرید مصالح ساختمانی است.
دبیرکل کانون انجمن انبوه سازان مسکن ایران تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و کسب و کار درحوزه ساخت و ساز، به نظر می رسد نظارت بر توزیع مصالح ساختمانی با کنترل قیمت ها یکی از موثرترین راه های مهار قیمت مسکن است.
به گفته وی، دولت وظیفه ذاتی دارد که نظارت های خود را در این بخش بیش از پیش تقویت کند.
به گزارش ایرنا، به گزارش ایرنا، چندی پیش مدیر طرح و برنامه بانک مسکن اعلام کرد: برای حمایت از سازندگان، انبوه‌سازان و نظام ساخت و ساز بویژه متقاضیان بازار مسکن، طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی در مرحله تحقیق و بررسی این بانک قرار دارد.
«محمدحسن مرادی» افزود: طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی تحت عنوان برنامه «زنجیره تامین» یا « بازارگاه الکترونیکی مسکن» در سال های گذشته نیز مورد توجه و در فهرست برنامه‌های بانک مسکن قرار داشت اما بتازگی این طرح به دنبال درخواست مکرر انبوه سازان برای اجرا به منظور تامین مصالح با شرایط غیرنقد یا با شرایط خرید تعهدی و همچنین تاکید وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است و به دنبال طراحی مدل جامع، بهینه و بدون ابهام و پس از طی مراحل اداری آن هستیم.
وی اضافه کرد: سازوکار این طرح در نسخه اولیه و پیش‌نویس آن به این صورت است که سازندگان با اجرای طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی یا با استفاده از اعتبار خود در جریان اعتبارسنجی بانک مسکن که رتبه اعتباری سازندگان مشخص می‌شود یا به واسطه بانک مسکن و تضمین تعهدات سازندگان در قبال تولیدکنندگان مصالح ساختمانی به میزان مشخص، بدون آنکه در ابتدا به پرداخت هزینه خرید مصالح نیاز داشته باشند به مصالح و تجهیزات دسترسی پیدا می‌کنند و در زمان مشخص شده نسبت به پرداخت اقساط مربوط به هزینه مصالح خریداری شده اقدام می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *