عمر مفید ساختمان‌ها در ایران چقدر است؟

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عضو انجمن انبوه سازان نوشت: عمر مفید ساختمان‌ها در ایران پایین است و ما می‌توانیم با صدور شناسنامه فنی مشکلات این بخش را برطرف کنیم.

امیر علی فهیمی عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو انجمن انبوه سازان در نشست خبری امروز خود به مناسبت روز مهندس با بیان اینکه ما هم اکنون در گام دوم انقلاب قرار داریم گفت: باید از مهندسان و متخصصان برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده کنند.

وی اظهار کرد: متخصصان و مهندسان جامعه می‌توانند راه‌حل‌های بسیار مهمی به اتاق فکر سیاست‌گذاران ارائه کنند تا در گام دوم انقلاب اقتصاد کشور با مشکل مواجه نشود.

فهیمی توضیح داد: اولین گام ما در حوزه مهندسی شناخت معضلات و مشکلات مهندسان بوده و بر اساس یک مرام نامه و خط مشی به صورت ویژه به مشکلات معیشتی و جامعه مهندسی ورود پیدا کرده‌ایم.

عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه تخصص گرایی در گام دوم انقلاب بسیار مهم و حیاتی است افزود: یکی از معضلات ساختمان، پایین بودن عمر واحدهای مسکونی است به طوری که در ایران عمر ساختمان‌ها یک سوم عمر ساختمان‌های سایر کشورها است.

وی اظهار کرد: برای افزایش عمر مفید ساختمان‌ها که به عنوان سرمایه‌های ملی کشور شناخته می‌شوند نیاز است که از متخصصان کارآمد این حوزه استفاده شود.

فهیمی به استفاده شناسنامه فنی ساختمان‌ها اشاره کرد و افزود: با استفاده از شناسنامه فنی ساختمان‌ها، عمر مفید واحدها افزایش و سرعت ساخت و ساز در کشور بیشتر می‌شود.

عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عدم تناسب مسئولیت های محوله در حوزه صنعت ساختمان اشاره کرد و افزود: متاسفانه شکاف بسیار بزرگی در صنعت ساختمان ایجاد شده و ما برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت باید از استارت‌آپ ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه نقش بسیار موثری در ایجاد اشتغال جوانان دارد گفت: داشتن پروانه اشتغال به کار در کشورهای توسعه یافته برای یک مهندس کافی است اما متاسفانه در ایران داشتن پروانه اشتغال به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند.

فهیمی توضیح داد: میزان تعهد و توجه به اخلاق حرفه‌ای در دنیا نشان می‌دهد که ایران جایگاه مناسب و خوبی ندارد و در مقایسه با سایر کشورها نمی‌تواند در این بخش رقابت کند.

عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با وقوع یک زلزله در تهران، فاجعه بسیار وحشتناکی ممکن است ایجاد شود اما برای جلوگیری از این فاجعه چه کسی باید پاسخگو باشد.

وی از امضاهای طلایی و رانت در این حوزه خبر داد و گفت: جامعه مهندسان باید به کمپین نه به ارزان فروشی خدمات مهندسی بپیوندند تا شاهد امضاهای طلایی و رانت در این بخش نباشیم.
رفع مشکل اشتغال مهندسان با صدور خدمات فنی و مهندسی

در ادامه شمس نوبخت عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه متاسفانه اشتغال زایی در حوزه مهندسی بسیار پایین است گفت: با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور مهندسان از لحاظ اشتغال بسیار با مشکل مواجه شدند و ما باید با صادرات خدمات فنی و مهندسی بتوانیم مشکل اشتغال را در این بخش بر طرف کنیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی امیرکبیر توضیح داد: کشورهای همسایه از حمایت‌های علمی و اجرایی مهندسان ایرانی استقبال بسیار زیادی می‌کنند زیرا که آنها از لحاظ مهندسی بسیار پایین تر هستند.

وی در پایان گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی از لحاظ ارز آوری برای ایران بسیار با اهیمت است و دولت باید با حمایت از بخش خصوصی کمک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *