بنیاد تعاون سپاه درصدد تقویت مجموعه‌های دانش‌بنیان مناطق کم‌برخوردار است

گروه استان‌ها-مدیرکل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: بنیاد تعاون سپاه درصدد تقویت مجموعه‌های دانش‌بنیان مناطق کم‌برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  مشهدمقدس، مراسم امضای تفاهم‌نامه اجرای چالش زعفران باخرز به همت شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج و با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در فرمانداری باخرز استان خراسان رضوی برگزار شد.

مدیرکل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در این نشست پلتفرم چالش را ظرفیتی مناسب برای پاسخگویی به مسائل کشور دانست و اظهار داشت: بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان، نوآوران و فناوران می‌تواند سبب توسعه کشور در حوزه‌های مختلف کشور شود.

مسعود حیدروند با تأکید بر لزوم بهره‌مندی تسهیل‌گری جهت مشارکت مردم برای رفع مسائل گوناگون گفت: باور ما این است که ایده‌ها از میان مشکلات خارج می‌شود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا برنامه‌ریزی از پایین به بالا داشته باشیم و صدای مردم را به گوش تصمیم‌سازان برسانیم.

وی افزود: ما معتقدیم در مدل آبادانی و پیشرفت جامع ورود مجموعه‌های دانش‌بنیان می‌تواند حلقه اصلی حل مسائل مناطق کم برخوردار کشور باشد؛ باخرز به‌عنوان اولین پایلوت حل مسئله با استفاده از ظرفیت نوآوری و فناوری کشور می‌تواند نمونه‌ای موفق در حل مسائل با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان نخبه، دانشگاهی، تحصیل‌کرده و ایده پردازان خلاق و جوان کشور باشد.

حیدروند ابراز داشت: حضور همه نهادها و ادارات تخصصی مرتبط با زعفران باخرز در این رویداد یکی از اقدامات اساسی این چالش بوده است که این هم‌افزایی در همه شئون پروژه آبادانی و پیشرفت یک الگو و قابل‌تقدیر می‌باشد؛ کار با مردم و برای مردم همواره شعار ما بوده و در این چالش نوآوری باز نیز ما بر همین عقیده استواریم و فناوری  و خلاقیت را به کمک جوامع محلی خواهیم آورد.

رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی نیز در این نشست اظهار داشت: مرکز رشد این پژوهشکده به‌عنوان اولین مرکز رشد نهادهای اقتصادی حاکمیتی آمادگی دارد تا در اجرای چالش زعفران باخرز و افتتاح کارخانه نوآوری زعفران باخرز مشارکت داشته باشد.

سید امیرحسین گرکانی افزود: پژوهشکده سوانح طبیعی در باخرز همه تسهیلگران محلی خود را در راستای برنامه‌های چالش زعفران باخرز فعال خواهد نمود و معتقدیم در اجرای این چالش نقش اساسی و اصلی را باید مردم باخرز ایفا نمایند.

وی خاطرنشان کرد: ما در تنظیم آر-اف-‌بی های دقیق زنجیره ارزش زعفران باخرز نیز مشارکت علمی و تخصصی خواهیم داشت.

دبیر چالش زعفران باخرز نیز در این نشست اظهار داشت: هدف از برگزاری این چالش شناسایی خلاءهای نوآورانه و فناورانه صادرات زعفران شهرستان باخرز با تکیه‌بر تکمیل زنجیره ارزش این محصول است.

حسین قشمی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت اکوسیستم دانش‌بنیان و شبکه سیاست‌گذاری کشور در راستای اجرای چالش زعفران باخرز ابراز داشت: افتتاحیه رسمی این چالش نوآورانه، همزمان با راه‌اندازی و فعال شدن کارخانه نوآوری زعفران در شهرستان باخرز در فروردین‌ماه 1400 انجام خواهد شد و اختتامیه این چالش نیز در آبان ماه 1400 انجام می‌شود.

وی با اشاره به مدل سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های برتر چالش نوآوری باز زعفران باخرز گفت: تأکید ما این است که مردم شهرستان باخرز حتماً در منافع برگزاری این چالش و رفع مسائل این حوزه سهیم باشند و گام‌های این اقدام با همکاری خود آن‌ها برداشته شود.

مدیرعامل پلتفرم چالش نیز در این نشست با اشاره به گذشت 42سال از عمر انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز ما در جمهوری اسلامی به دنبال پاسخ به چگونگی‌ها در شئون مختلف حکمرانی هستیم.

معین محمدی فناوری نرم را پاسخی مناسب و راهگشا به مسائل مختلف کشور دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری چالش‌های مبتنی بر پارادایم نوآوری کلید دستیابی به فناوری نرم برای پاسخ به مسائل گوناگون در حوزه حکمرانی است.

وی مسئله محوری را از ویژگی‌های برگزاری چالش‌های نوآورانه دانست و گفت: راه‌حل محوری راهکار مناسبی برای پاسخ به شبکه مسائل موجود در کشور نیست.

مدیرعامل پلتفرم چالش با تأکید بر لزوم طراحی استراتژی مناسب برای رفع مسائل پیش‌روی زعفران باخرز افزود: پس شناسایی استراتژی مناسب، باید به دنبال طراحی و تعریف زنجیره ارزش مناسب برای تحقق استراتژی مدنظر باشیم.

محمدی راه‌اندازی اکوسیستم نوآوری زعفران باخرز را گام بعدی در پیشبرد اهداف چالش زعفران باخرز دانست و ابراز داشت: در این اکوسیستم تمامی اجزا نقش‌آفرین هستند و در تعامل با یکدیگر مسائل را حل می‌کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارخانه نوآوری زعفران باخرز در فروردین 1400 ابراز داشت: در این اکوسیستم از ظرفیت تمام مجموعه‌های دانش‌بنیان و بازیگران این اکوسیستم استفاده خواهد شد.

فرماندار باخرز نیز در این نشست اجرای چالش زعفران را گامی مهم در تحقق پیشرفت و آبادانی دانست و اظهار داشت: بهره‌مندی از اقدامات نوآورانه و فناورانه در این چالش سبب افزایش سهم تولیدکننده در زنجیره ارزش زعفران می‌شود.

شافعی بابیان اینکه محوریت کار در حوزه زعفران در اختیار مردم است ابراز داشت: مشارکت گسترده مردم در چالش زعفران باخرز امری مهم و انکارناپذیر است که سبب موفقیت این چالش می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم مارکتینگ و برندینگ زعفران باخرز خاطرنشان کرد: اجرای چالش زعفران باخرز سبب جهش صادرات این محصول در این شهرستان می‌شود.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این نشست زعفران را یکی از مزیت‌های مهم شهرستان باخرز دانست و اظهار داشت: برگزاری چالش زعفران باخرز به جهش صادرات این محصول و توسعه اقتصادی این شهرستان کمک می‌کند.

اسماعیلی بابیان اینکه 8هزار و 500 نفر در شهرستان باخرز به تولید زعفران مشغول هستند تصریح کرد: استفاده از راهکارهای فناورانه و نوآورانه کلید حل مشکلات حوزه تولید و صادرات زعفران است.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت عموم نخبگان در راستای اجرای چالش زعفران باخرز عنوان داشت: شناسایی درست شبکه مسائل حوزه زعفران و ارائه پاسخ مناسب به آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اعلام اینکه 350تن زعفران سالانه در این استان تولید می‌شود گفت: بیش از 20تن از زعفران تولید شده در استان خراسان رضوی، در شهرستان باخرز تولید می‌شود.

“چالش زعفران باخرز” یکی از بخش‌های اَبَرچالش “جهش صادرات” است که توسط شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج در حال برگزاری می‌باشد.تقویت عدالت در عرصه نواوری و فناوری یکی از ماموریت های شرکت پیشگامان و همچنین ستاد رشد و نوآوری دانش بنیان بسیج می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *