تفاوت قابل توجه قیمت مسکن در گزارش بانک مرکزی و وزارت راه

یک روز بعد از گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تیر ماه، وزارت راه و شهرسازی نیز در گزارش خود متوسط قیمت را چند صد هزار تومان در هر متر گران تر درج کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،افت تعداد معاملات در بازار مسکن که نشان از یک نوع کسادی بازار است باعث شده تا برخی از فعالان بازار مسکن این روزها عنوان کنند که شاید در آینده نزدیک برخی از فروشندگان پول لازم اقدام به تعدیل قیمتهای پیشنهادی خود کنند.

اگر چه قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک تلاش دارد عنوان کسادی بازار مسکن را القاء کند اما برخی کارشناسان بر این باور هستند که رکود وارد بازار مسکن شده است و این افت 60 درصدی معاملات گویای این ادعا است.هر چند هنوز قیمت های مسکن کاهشی نبوده اما در آمارهای ارائه شده نشان از به ثبات رسیدن قیمت ها است بطوریکه رشد قیمت مسکن به زیر 4 درصد رسیده است.

بانک مرکزی روز گذشته در گزارش خود از بازار مسکن تیر ماه اعلام کرد که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 13 میلیون و 350 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.4 و 91.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

این در حالیست که وزارت راه و شهرسازی (دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن) گزارش خود از وضعیت بازار مسکن در تیرماه ۹۸ را اینگونه منتشر کرد که میانگین خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به قیمت ۱۳ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان معامله شده است.

حال اگر یک آپارتمان 60 متری را در تایید این آمارها مقایسه کنیم متوجه می شویم که در این گزارش با این متراژ 15 میلیون تومان تفاوت وجود دارد.

بر اساس گزارش اعلام شده دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، تعداد مبایعه‌نامه‌های انجام شده در تیرماه ۴۲۶۰ معامله ثبت‌شده که این میزان نسبت به خردادماه که ۵۳۷۸ معامله بوده حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. همچنین این گزارش حاکی است که بیشترین حجم قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک تهران با بیش از ۳۱ میلیون تومان معامله شده است و کمترین قیمت برای هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه ۱۸ تهران با نزدیک به ۶ میلیون تومان معامله شده است.

این گزارش می‌افزاید: میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تیرماه در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان بوده است که نسبت به تیرماه سال گذشته که میانگین هر مترمربع واحد مسکونی ۶ میلیون و ۹۸۷ هزار تومان بوده، افزایش ۴۸.۶ درصدی یافته است.

بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد مبایعه‌نامه‌ها مربوط به منطقه پنج شهر تهران و کمترین مبایعه‌نامه در منطقه ۱۹ شهر تهران با تعداد ۳۸ معامله ثبت شده است.

این گزارش حاکی است که در منطقه یک، تعداد ۲۱۲ مبایعه‌نامه با قمیت هر مترمربع ۳۱ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان، منطقه ۲، ۴۰۵ مبایعه‌نامه با قیمت هر مترمربع ۲۰ میلیون و ۸۹۴ هزار تومان، منطقه ۳، ۱۶۷ مبایعه‌نامه با قیمت هر مترمربع ۲۳ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان، منطقه ۴، ۴۰۳ مبایعه‌نامه با قیمت هر مترمربع ۱۳ میلیون و ۳۷۳ هزار تومان و منطقه ۵، ۵۶۵ مبایعه‌نامه به قیمت هر مترمربع ۱۶ میلیون و ۴۶۱ هزار مترمربع معامله شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *