عدم تناسب تسهیلات ودیعه مسکن و قیمت‌های بازار اجاره‌بها

همزمان با آرامشی که بر بازار اجاره حاکم شده، وام ودیعه مسکن تا شهریورماه سال جاری تمدید شده است.

خرداد سال گذشته نرخ رشد سالیانه اجاره بها در تهران ۴۶ درصد و در کل کشور ۵۱ درصد اعلام شد. اما هم‌اکنون در بازار اجاره مسکن شهر تهران آرامش نسبی برقرار  است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر به مستاجران ساکن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون توام تسهیلات کمک ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

اما اعداد و ارقام درخصوص نرخ رهن و هم‌چنین تعداد مستاجران نشان می‌دهد که تناسبی بین تسهیلات با شرایط اقشار اجاره‌نشین وجود ندارد. از ۶ تیر تا پایان سال گذشته در کل کشور حدود ۲۱۷ هزار فقره و در استان تهران ۳۶ هزار فقره وام ودیعه مسکن پرداخت شد؛ در حالی که حدود ۹ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد.

میزان پرداخت تسهیلات هم با آن‌چه تکلیف شده بود تناسبی ندارد. سال گذشته قرار بود ۴۰ هزار میلیارد تومان وام از طرف بانک‌ها به مستاجران پرداخت شود؛ در حالی که تا روز ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۱ بنا بر اعلام بانک مرکزی ۱۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

به هر ترتیب متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می‌بایست با مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس saman.mrud.ir  ثبت نام کرده تا پس از تایید احراز شرایط و معرفی به بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *