قیمت مسکن ثابت شد؛ معاملات بالا رفت

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۳۹۸ حاکی از آن است که شاخص ماهیانه قیمت ۰.۴ درصد و معاملات ۲۲ درصد افزایش داشته که از ثبات قیمت و رونق نسبی معاملات حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، پس از ارایه آمار تحولات بازار مسکن شهر تهران توسط دفتر اقتصاد مسکن، امروز بانک مرکزی نیز گزارش خود را ارایه کرد که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. مطابق این گزارش تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به ۳۴۰۰ فقره رسید که نسبت به ماه قبل ۲۲ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۳.۷ درصد کاهش نشان می دهد.

متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده نیز ۱۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ و ۴۷.۷ درصد افزایش نشان می دهد. در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، مطابق معمول بیشترین متوسط قیمت به منطقه یک معادل ۲۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع و کمترین آن با ۵ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان در هر متر مربه به منطقه ۱۸ اختصاص داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۳.۷ و ۵۲.۷ درصد افزایش نشان می دهند.

رییس کل بانک مرکزی، افزایش تعداد معاملات مسکن در کنار کاهش نرخ تورم را دو موضوع امیدوارکننده در اقتصاد ایران دانست. همچنین رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در شش ماهه دوم سال پیش بینی می کنیم معاملات مسکن به تدریج افزایش پیدا کند اما رشد قیمت نخواهیم داشت.

بیشترین تعداد معاملات در واحدهای کمتر از ۵ سال

در بین آپارتمانهای فروخته شده واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۱.۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با مهرماه سال قبل حدود ۲.۶ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق نیز حاکی از آن است که در مهرماه ۱۳۹۸ از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۵.۱ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

مناطق ۲ و ۴ نیز به ترتیب با سهمهای ۹.۱ و ۷.۹ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع ۷۰.۸ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در مهرماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۷، ۱۵، ۱، ۱۴، ۸ و ۶) بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۹.۲ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

کارنامه بازار مسکن در هفت ماهه نخست

تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در هفت ماهه سال ۱۳۹۸ به حدود ۳۵.۸ هزار واحد مسکونی بالغ گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۵۷.۵ درصد کاهش نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در تهران ۱۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال بل ۸۱.۳ درصد افزایش نشان می دهد.

بیشترین تعداد معاملات در خانه های ۷.۵ تا ۹ میلیون تومان

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع حاکی از آن است که در مهرماه ۱۳۹۸ واحدهای در دامنه قیمتی ۷.۵ تا ۹ میلیون تومان به ازای هر متر مربع با سهم ۱۱.۹ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده اند. دامنه قیمتی ۶ تا ۷.۵ و ۹ تا ۱۰۵ نیز به ترتیب با اختصاص سهم ۱۱ و ۱۰.۴ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در این ماه ۵۸.۳ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت شهر تهران (۱۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان) معامله شده اند.

واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر پیشتاز معاملات

از سوی دیگر توزیع فروانی واحدهای معامله شده برحسب زیربنا نشان می دهد بیشترین سهم به آپارتمانهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع با سهم ۱۴.۲ درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای ۶۰ تا ۷۰ متر و ۴۰ تا ۵۰ متر مربع به ترتی با سهمهای ۱۳.۲ و ۱۱.۸ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع در این واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع ۵۴.۵ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

همتی: امید به اقتصاد و بازار مسکن بازگشت

رییس کل بانک مرکزی اخیرا در یادداشتی اینستاگرامی در تحلیل نرخ تورم عمومی و همچنین بازار مسکن نوشت: افزایش ۲۲ درصدی معاملات مسکن در تهران می تواند نشانی از شروع روند کشوری آن و برگشت امید به اقتصاد کشور باشد. وی همچنین عنوان کرد: نرخ تورم ماهانه در مهرماه کاهنده بود و به ۰.۶ درصد رسید. از اسفند پارسال که تورم ماهانه به اوج خود یعنی ۵.۴ درصد رسید تا به امروز نرخ رشد ماهانه تورم به طور مداوم کاهنده بوده است و نرخ تورم نقطه به نقطه نزی از اردیبهشت تا کنون به طور متوسط ماهانه چهار واحد درصد کاهش یافته که باعث شده نرخ تورم ۱۲ ماهه در مهرماه کاهش یابد.

رییس اتحادیه املاک: ثبات قیمت در ماههای آینده قطعی است

همچنین رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره افزایش نسبی معاملات مسکن در مهرماه گفت: انتظار داریم با پایان یافتن محرم و صفر تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن افزایش پیدا کند اما رشد قیمت نخواهیم داشت. مصطفی قلی خسروی البته با اشاره به جهش حدود 200 درصدی قیمت مسکن طی دو سال گذشته اظهار کرد: قطعا نمی توان انتظار داشت آنطور که قیمتها طی دو سال گذشته افزایش داشته، شاهد کاهش 100 تا 200 درصدی قیمتها باشیم و توصیه می کنیم متقاضیان مصرفی به تدریج اقدام به خرید کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *