نقش مهم افزایش ساخت مسکن در ایجاد اشتغال

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در صورتی که بخش ساخت‌وساز مسکن فعال شود، تعداد بسیاری از جوانان مشغول به کار می‌شوند و اشتغال گسترده مد نظر رییس‌جمهوری محقق خواهد شد.

زیست‌بوم اشتغال کشور با تاکید بر ایجاد یک میلیون اشتغال در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم در هفتم آبان ماه امسال کلید خورد. طبق این زیست‌بوم، ۲ الزام در زمینه تکنیک‌ها و روش‌های ایجاد اشتغال و ایجاد و هماهنگی در سطح کلان برای عملیاتی شدن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور در راستای اشتغال آفرینی مورد تاکید قرار گرفت.

جامعه مورد هدف این زیست‌بوم اشتغال، ۲ گروه افراد «بیکار» و افراد «فاقد شغل شایسته» هستند. در این زیست‌بوم تلاش شده تا برای افراد بیکار شغل ایجاد و وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته را نیز بهبود بخشیده شود.

نهادهای مختلفی در حوزه ایجاد اشتغال مسوول هستند که در این بین وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان دبیر شورای عالی اشتغال کشور متولی برنامه‌ریزی در عرصه اشتغال است.

در همین پیوند، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد یک‌هزار و ۸۵۰ فرصت شغلی تا پایان ۱۴۰۱ با همکاری بخش خصوصی خبر داد و تاکید کرد که همدلی، هماهنگی و نگاه مشترک بین دستگاه‌ها برای حل مشکل بیکاری موجب ایجاد هم افزایی در دولت می‌شود.

به گفته «حجت‌الله عبدالملکی»، یکی از زیرسیستم‌ها در زیست‌بوم اشتغال ملی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با فضای کسب و کار است که در آن تقسیم وظایف برای دستگاه ها انجام شده است، به‌طور مثال مصوب شد وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت تعاون و بقیه دستگاه‌ها در خصوص ۲۲ رسته پُر اشتغال که بیش از ۴۰ درصد اشتغال کشور را ایجاد می‌کنند، به‌طور ویژه موانع را شناسایی و رفع کنند و مقرر شد در مدت سه ماه گزارش را ارائه دهند.

بر اساس صحبت‌های وزیر کار، یکی از مصوبه‌ها در ارتباط با هدایت نقدینگی به سمت تولید و اشتغال است و بانک مرکزی با همکاری وزارت تعاون، ساز و کار تامین مالی اشتغال پایدار را جمع‌بندی و ابلاغ می‌کند.

«محمد عطاردیان» کارشناس حوزه کار اظهار داشت: مباحثی از جمله ایجاد اشتغال برای بیش از یک میلیون نفر و نهضت ملی مسکن مطرح است، در صورتی که بخش ساخت و ساز مسکن فعال شود تعداد بسیاری از جوانان مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: ساخت و ساز باعث فعال شدن بخش‌هایی از جمله کارخانه‌های تهیه سیمان، مصالح ساختمانی طبیعی و تجهیزات داخلی می‌شود که در همین بخش‌ها نیز شاهد اشتغال گسترده خواهیم شد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار ادامه‌داد: ساختمان‌سازی نیاز به تامین زمین، زیرساخت‌هایی از جمله انرژی آب و برق و گاز و سایر خدمات جاده و شهرسازی دارد.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال نیاز به هماهنگی بین بخش دولتی و بخش خصوصی دارد، گفت: دولت با تامین زیرساخت‌ها و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری نیروی کار می‌تواند اشتغال گسترده را در کشور ایجاد کند.

این کارشناس حوزه کار بیان داشت: برای ایجاد اشتغال نیاز به خط اعتباری و ارائه تسهیلات است این درحالی است که دولت اکنون با مشکل مالی روبروست.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها باید با یکدیگر هماهنگ باشند و با شناسایی امکانات و ظرفیت‌های کشور در راستای ایجاد اشتغال حرکت کنند.

عطاردیان خاطرنشان‌کرد: معیشت و اقتصاد نیروی کار از جمله کارفرمایان و کارگران باید در مرحله نخست مورد توجه قرار گیرد تا با حل دغدغه‌های نیروی کار، برای اشتغال پایدار برنامه‌ریزی کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *