چینی‌ها می‌توانند برای ساخت ۴ میلیون مسکن ورود کنند/ به جای پول به چین نفت بدهیم/ ما مسکن را دو ساله می‌سازیم، ولی چینی‌ها شش ماهه می‌سازند!

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: چینی‌ها، هم ماشین آلات بسیار خوبی دارند و هم تکنولوژی صنعتی. ما مسکن را دو ساله می‌سازیم، ولی چینی‌ها شش ماهه این کار را انجام می‌دهند، پس می‌توانند در صورت توافق منطقی، ما را جلو بیاندازند.

مسکن ملی

اقتصاد۲۴، محمد آیتی: دولت سیزدهم با شعار ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال بر سر کار آمد و اکنون هم در حال برنامه‌ریزی برای تحقق این شعار است.

بسیاری از کارشناسان برآورده‌شدن این شعار را رویایی می‌دانند، اما رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به طور جدی از این وعده رییس جمهور حمایت کرده و گفته این امر کاملاً شدنی است.

از قرار معلوم و به گفته خود دولتمردان، در پایان سال ۱۴۰۱، دو میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود و از آنجا به بعد، پایان سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ هم یک میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

حال، مدتی است که زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که قرار است ایران برای ساخت این چهار میلیون مسکن از ظرفیت چینی‌ها استفاده کند.

از این‌رو به سراغ علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس رفتیم تا ببینیم این موضوع چقدر صحت دارد.

او به اقتصاد۲۴ گفت: بحث حضور چینی‌ها در ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را من هم شنیده‌ام، ولی نه از زبان وزیر، بلکه در صحبت‌هایی که در جامعه است. در عین حال، ما در بحث ساخت مسکن، نیروی متخصص کم نداریم و حتی نیرو‌های متخصص زیادی داریم که امروز بیکار هستند و توان کاری بسیار خوب و بالایی هم دارند.

نماینده شیراز افزود: چینی‌ها می‌توانند برای ساخت ]چهار میلیون مسکن ورود کنند. اگر قرار باشد که چینی‌ها بیایند، به اعتقاد من باید ابتدا سرمایه‌گذاری و سپس شروع به ساخت مسکن کنند. همچنین باید تکنولوژی صنعتی‌سازی خود را برای همیشه به ما ارائه دهند.

پاک فطرت تصریح کرد: اگر ورود چینی‌ها جدی شد و آن‌ها قبول کردند تکنولوژی خودشان را در اختیار ما بگذارند ما می‌توانیم به آن‌ها نفت بدهیم و به نوعی تهاتر صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: چینی‌ها، هم ماشین آلات بسیار خوبی دارند و هم تکنولوژی صنعتی. ما مسکن را دو ساله می‌سازیم، ولی چینی‌ها شش ماهه این کار را انجام می‌دهند، پس می‌توانند در صورت توافق منطقی، ما را جلو بیاندازند.

وی در ادامه گفت: به نظر من اگر چینی‌ها بخواهند ساخت پروژ‌ه‌های مسکونی را فقط به عنوان پیمانکار به عهده بگیرند و بعد آن را با قیمتی دیگر به پیمانکار‌های ما بفروشند، اصلاً این اتفاق نیفتد، بهتر است.

پاک فطرت یادآور شد: من خودم مهندس هستم و می‌گویم مهندسین خود ما پتانسل انجام این کار و صنعتی‌سازی را دارند، ولی بحث ما سرمایه است و تاکید من آوردن سرمایه چینی‌ها همراه با تکنولوژی و ماشین‌آلات است، در غیراینصورت حضورشان خیلی معنی ندارد.

این عضو کمیسیون عمران در پایان خاطرنشان کرد: اگر با چین به توافق رسیدیم باید فقط مصالح را تامین کنیم، چون وضع ما در مصالح خوب است و در این حوزه در حال صادرات هم هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *