گرانی مصالح ساختمانی مشکل اساسی ساخت و ساز در شرق استان سمنان

شاهرود- ایرنا- گرانی بی ضابطه مصالح ساختمانی یکی از موانع ساخت و ساز در شرق استان سمنان مطرح بوده و دست اندرکاران این بخش را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

 

 

یکی از محورهای توسعه هر منطقه افزایش ساخت و سازهاست، با این همه جمعی از فعالان این عرصه در گفت و گو با ایرنا ، ثبات نداشتن قیمت ها و به عبارت دیگر گرانی افسار گسیخته مصالح ساختمانی را موجب رکود بسیاری از عملیات ساختمانی در شرق استان سمنان دانستند.

پیمانکار ساختمانی در شاهرود به خبرنگار ایرنا گفت که مدتی است از کار دست کشیده و منتظر ثبات نسبی در بازار مصالح ساختمانی است.

حسن محمدیان با بیان اینکه برخی از گرانی‌ها مانند افزایش چند باره قیمت ماسه در هشت ماه گذشته تاکنون به تحریم ها ارتباطی ندارد افزود: ماسه شسته از نیازهای ضروری ساخت و ساز است که از تنی ۱۸هزار تومان امروز به ۷۰هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سیمان هم در این مدت از تنی  ۲۶۰هزار تومان به ۳۴۰هزار تومان رسیده است، تاکید کرد که قیمت سیمان پاکتی از فله گران‌تر است.

 

 

محمد طباطبایی از دیگر پیمانکاران ساختمانی در شاهرود گفت: قیمت یک نیسان با سه تن ماسه شسته به ۲۵۰ هزار تومان می رسد که گرانی های روز افزون در تعمیرات ساختمانی کمر صاحبخانه را می شکند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت ها در نرخ دستمزد کارگر ساختمانی نیز تاثیر گذاشته است افزود: اسفند ماه دستمزد کارگر روزانه ۹۰ هزار تومان بود که امروز به ۱۶۰ تا ۱۸۰هزار تومان رسیده است.

او گفت: گرانی دستمزد برابر دیگر افزایش قیمت ها منطقی است اما این امر به بیکاری بیشتر کارگران فصلی و ساختمانی منجر شده چرا که توان پرداخت این مبالغ برای یک روز کار ساختمانی برای مردم نمی صرفد.

محسن عباسیان هم دیگر پیمانکار ساختمانی به چند نرخی بودن اقلام ساختمانی اشاره کرد و افزود: لوازم الکتریکی ،سیم،کلید و پریز،شیشه،آهن آلات، ورق، آجر،گچ ،سیمان سفید، خاک و دیگر نیازهای یک ساخت و ساز افزایش قیمت روزانه بی رویه نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته شیشه ساختمانی از ۴۵ هزار تومان در هر مترمربع به ۷۰ هزار تومان رسیده است گفت: به این میزان باید هر متر مربع ۱۵ هزار تومان دستمزد نصب آن را نیز اضافه کرد.

 

 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شاهرود گفت: قیمت گذاری مصالح ساختمانی در گروه سوم اولویت کالاها  قرار دارد  و نرخ گذاری آن به ۲ صورت عرفی و استعلام تجزیه و تحلیل قیمت از انجمن تولیدکننده آن پس از تایید سازمان حمایت از حقوق تولید کنندگان و مصرف کنندگان  انجام می شود.

محمد رضا کاملی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی بدون مجوز قانونی نباید صورت پذیرد افزود: برای قیمت گذاری آنالیز هزینه های تولید تا فروش شن و ماسه از انجمن تولید کنندگان آن در شاهرود و استان های همجوار تهیه شده است.

وی ادامه داد: با بررسی آنالیز قیمت تولید ماسه، انجمن تولید کنندگان آن و مقایسه  قیمت تولید ماسه درشهرها و استان های همجوار، قیمت هر تن ماسه شسته در پای معدن ۵۰ هزارتومان برای فروش تایید شد.

رییس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان شاهرود نیز گفت: هرگونه افزایش قیمت بی رویه بدون مجوز قانونی را بررسی و برخورد قاطع خواهیم کرد.

حسین سعد الدین افزود: مردم می توانند این افزایش قیمت ها و گرانی ها را گزارش کرده و با تنشکیل پرونده  با جدیت تا صدور رای  پیگیر می شویم.

شهرستان شاهرود بیش از هشت هزار واحد صنفی دارای پروانه دارد. این واحدها زیر مجموعه ۳۵ اتحادیه به فعالیت می پردازند.

تعداد ۲۳۹ واحد صنعتی  با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال و اشتغال ۶ هزار و ۲۴۴ نفر در شاهرود فعال هستند، این تعداد واحد فعال صنعتی در شاهرود ۱۳ درصد واحدهای صنعتی استان سمنان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *