آزمایشگاه مکانیک خاک کرمانشاه تنها بر پنج درصد از ساخت و سازهای مسکن نظارت دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «علیرضا چراغی» روز چهارشنبه به مناسبت ۱۸ آبان، روز ملی کیفیت در مصاحبه با خبرنگاران با بیان جای خالی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان بزرگترین مرکز کنترل کیفی در بخش عمرانی استان افزود: هزینه بر بودن، عدم آگاهی مردم از فعالیت های این آزمایشگاه و نیز الزام به رعایت استانداردهای لازم توسط آزمایشگاه مکانیک خاک باعث شده تا مراجعه کمتری به نسبت آزمایشگاه های خصوصی نسبت به ما صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ۸۰ آزمایشگاه مکانیک خاک همکار با نظام مهندسی در استان وجود دارد ولی هیچ نظارتی برعملکرد آنها وجود ندارد ادامه داد: ارتقای کیفیت ساخت و سازها موجب کاهش خسارت در هنگام وقوع بلایای طبیعی همانند زلزله و سیل و غیره شده و آسایش و اطمینان خاطر جامعه را، تامین و به تحقق اهداف سند چشم انداز کمک خواهد کرد.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت ساخت و سازها گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بعنوان تنها متولی کنترل کیفی دولتی آمادگی دارد به منظور تحقق شعار سال در فرآیند افزایش کیفیت سازه ها مشارکت کند.

وی به اقدامات انجام شده این آزمایشگاه در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: با توجه به حضور آزمایشگاه مکانیک خاک در بسیاری از پروژه های بزرگ عمرانی نظارت و کنترل خوبی در افزایش کیفیت ساخت آنها صورت پذیرفته و در واقع دوام این پروژه ها با افزایش کیفیت موجب جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی شده است.

چراغی با بیان اینکه ۶۵۱ خدمت با سالانه چهار میلیون آزمایش در سطح کشور در این حوزه انجام می گیرد، یادآور شد: در سال گذشته ۷۰ هزار متر مربع نیز حفاری برای اجرای طرح های عمرانی توسط آزمایشگاه های مکانیک خاک در کشور انجام شد که بیش از ۲ هزار متر آن در استان کرمانشاه بود.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰ پرسنل فنی و متخصص در استان که ۷۰ درصد مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند گفت: علاوه بر این در ۶ شهرستان کرمانشاه ، اسلام آباد، قصر شیرین، روانسر ، صحنه و سنقر شعبه داریم.

چراغی یادآور شد: آزمایشگاه مکانیک خاک هم اینک در ۲۶ پروژه مهم استان به صورت واحد محلی مستقر است که مهمترین آنها قطار شهری ، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، پتروشیمی اسلام آباد، سد سومار، آزادراه بیستون ، کرمانشاه حمیل، بزرگراه میاندوآب کرمانشاه و تمام راه‌های اصلی و فرعی استان ، مسکن ملی سراج متعلق به بنیاد مسکن، مسکن ملی پنج هزار و ۴۰۰ واحدی دولت آباد متعلق به بنیاد مستضعفان ، مسکن ملی بهارستان ، فرودگاه کرمانشاه، راه آهن کرمانشاه به خسروی است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد طرح های عمرانی دولتی زیر نظارت این آزمایشگاه صورت می گیرد گفت: باوجود این هنوز برخی سازمان های دولتی با این آزمایشگاه کار نکرده و نظارت بر عملیات فنی طرح های خود را با وجود پیگیری ما هنوز با ما همکاری نکرده و به بخش خصوصی واگذار می کنند.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه یادآور شد: در بحث زلزله در استان کرمانشاه که مساکن مهر و یا بیمارستان امام خمینی اسلام آباد که آسیب جدی دید هم آزمایش ژئوتکنیک و هم آزمانیش بتنی توسط آزمایشگاه هایی خارج از آزمایشگاه فنی مکانیک صورت گرفته بودند.

چراغی تاکید کرد: براساس بخش نامه ای که در گذشته ابلاغ شده انتخاب آزمایشگاه و ناظر بر مالک است که این امر موجب شده که گاهی برخی مالکان به آزمایشگاه هایی با نصف قیمت تعرفه در بخش خصوصی مراجعه کنند که نظارتی نیز بر عملکرد این آزمایشگاه ها وجود ندارد.

وی افزود: در جریان زلزله کرمانشاه طرح هایی مانند سد ازگله، سومار و گیلان غرب و بسیاری از طرح های دیگر که زیر نظر این آزمایشگاه صورت گرفته است کوچکترین آسیب ندیدند.

چراغی افزود: در سال ۱۳۹۷ یک کمیته چهار جانبه متشکل از راه و شهرسازی ، اداره استاندارد، آزمایشگاه مکانیک خاک و نظام مهندسی به جهت کمک به مردم در زمینه نظارت بر عملکرد آزمایشگاه ها صورت گرفت که طی یک سال از مجموع ۱۲ یا ۱۳ آزمایشگاه پنج آزمایشگاه به دلیل عدم فعالیت مناسب و استاندارد تعلیق شدند.

وی ادامه داد: هم اکنون آزمایشگاه مکانیک خاک استان در این کمیته فعالیتی نداشته و به دلیل اینکه کنار گذاشته شده است به جلسات آن دعوت نمی شود.

وی افزود: آزمایشگاه مکانیک خاک استان همچنین در یک سال گذشته همکاری با دستگاه های زیرساختی اربعین داشته است به طوری که ۱۲۸ هزار و ۴۰۰ مورد آزمایش خاکی، بتنی و آسفالت در حوزه های راه آهن، بزرگراه و فرودگاه انجام شده است.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه یادآور شد: با توجه به اینکه سالانه چند میلیون تن قیر در جاده های استان کرمانشاه مصرف می شود که آزمایش قیر نقش بسیار مهمی در اجرای این طرح ها دارد لذا دستگاه آزمایش قیرهای عملکردی یا پی جی که تنها در تهرا، تبریز و شیراز وجود دارد و عملکرد قیر مصرفی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال نشان می دهد برای کرمانشاه نیز خریداری خواهد شد.

چراغی افزود: در همین راستا به عنوان مرکز منطقه چهارم این دستگاه را از تهران مطالبه کردیم که موافقت شده و با هشت میلیارد تومان هزینه به استان انتقال و به مناسبت دهه فجر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که نقش مهمی در افزایش طول عمر پروژه های اجرایی به ویژه در حوزه راهسازی خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *