امیدی به اجرای طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی نیست

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران گفت: تاکنون وعده های مختلفی برای اجرای طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی داده شده اما امیدی به اجرای آن نیست.

به گزارش اخبار ساختمان، ایرج رهبر رییس انجمن انبوه سازان استان تهران درباره اینکه وزارت راه و شهرسازی طرح اجرای کارت اعتباری مصالح ساختمانی را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: مقرر شده بود که این کارت در اختیار سازندگان و انبوه سازان قرار بگیرد اما هنوز بعد از گذشت چندین ماه این طرح به مرحله اجرایی نرسیده و هیچ جزئیاتی از آن اعلام نشده است.

او با بیان اینکه مقرر شده بود به ازای مصرف و نیاز سازندگان این کارت ها در اختیار سازندگان قرار بگیرد و برای اعتبار و تامین منابع مالی آن هم با بانک‌ مسکن تفاهم‌نامه‌ای امضا شد، بیان کرد: اما هنوز هیچ خبری از اجرای این طرح نیست.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه در این تفاهم‌نامه مقرر شده بود که توسعه گران از اعتبار و ال سی های داخلی استفاده و در یک زمان مشخصی مصالح خریداری کنند، گفت: در این طرح اعلام شده بود که شش ماه بعد از دریافت اعتبار بازپرداخت آن انجام می شود اما فعلاً از اجرای آن هیچ خبری نیست.

رئیس انجمن انبوه‌سازان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور که در آن تورم افسار گسیخته ای حاکم است، اجرای طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی باعث می شود که بخشی از تورم موجود در حوزه مصالح ساختمانی کاسته شود، افزود: اگر قرار شود مبالغ هم اکنون پرداخت شود و مصالح ساختمانی شش ماه دیگر در اختیار سازندگان قرار بگیرد ما با توجه به شرایط و تورم موجود در کشور با مشکلات بسیار زیادی در این زمینه از جمله افزایش قیمت روبرو خواهیم شد.

رهبر با اشاره به اینکه باید با سیاست و برنامه ریزی دقیق کارت اعتباری مصالح ساختمانی در اختیار سازندگان قرار بگیرد، ادامه داد: باید در مقابل واحد مسکونی ساخته شده کالای مصرفی و مصالح ساختمانی قرار بگیرد که یکی از طرح هایی که در این زمینه همواره مطرح بوده تهاتر است.

او بیان کرد: در این طرح یک فرد زمین در اختیار سازندگان قرار می دهد و طرف دیگر مصالح ساختمانی را اعطا می کند یا در ازای ارائه مصالح ساختمانی یک واحد مسکونی تحویل می‌گیرد که به این روش تهاتر گفته می شود البته این شیوه از زمان های قدیم وجود داشته و به تازگی رواج نیافته است اما برای اجرای آن باید اعتماد سازی و توسعه گری ایجاد شود.

 

او با اشاره به اینکه افزایش نرخ تورم به ویژه در حوزه مصالح ساختمانی باعث شده که سازندگان و انبوه سازان کمتر وارد این حوزه شوند، گفت: افزایش قیمت باعث افزایش زیان‌دهی سرمایه سرمایه‌گذاران می‌شود بنابراین از وزارت راه و شهرسازی انتظار داریم اگر سرمایه‌گذاری وارد این بخش شود اقدامات لازم در جهت کاهش ریسک آن را فراهم کند.

رهبر با اشاره به اینکه دولت باید زمینه سازی کند تا افزایش قیمت و تورم های غیر قابل پیش بینی در حوزه مسکن را کنترل کند، گفت: با اجرای این طرح ها ما شاهد افزایش های غیرمتعارف قیمت در حوزه خرید و فروش مصالح ساختمانی نخواهیم بود.

رهبر با اشاره به اینکه در زمانی کارت اعتباری مصالح ساختمانی می تواند مفید و موثر باشد که به سازندگان اطمینان خاطر برای بهبود بازار داده شود، افزود: باید در این زمینه لطمه‌ای به سرمایه گذاران در حوزه مسکن وارد نشود.

او تاکید کرد: در شرایط کنونی فرصت خوبی است که به طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی پرداخته شود و با توجه به آن که دولت در حوزه طرح اقدام ملی مسکن وارد شده می‌تواند با کاهش هزینه های ساختمانی و استفاده از فرصت‌های بازار تهاتر اقدامات لازم را در جهت کاهش قیمت تمام شده ساخت این واحدها انجام دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *