طرح ملی مسکن بندرعباس، بزرگ‌ترین پروژه یکپارچه کشور

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دوستی استاندار هرمزگان روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن بندرعباس گفت: طرح ملی مسکن از ابتدا جزو وعده‌های دولت به مردم بود که اگر بخواهیم نسبت به این وعده‌ها صادق باشیم باید تمامی توان خود را بکار گیریم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه بخشی از مسکن مهر خاتمه نیافته و دولت قبل اعتقادی به مسوولیت دولت در این زمینه نداشت و بارها از زبان وزرای آن دولت گفته شد اعتقادی به مسکن مهر و ساخت مسکن ندارند.

رئیس شورای مسکن هرمزگان بیان کرد:‌ دولت سیزدهم با درک درست از مشکل‌های مردم به این جمع‌بندی رسید که باید کاری برای مسکن مردم کرد و طرح چهار میلیون مسکن در چهار سال مطرح شد.

دوستی خاطر نشان کرد: این طرح هم بسیار بزرگ بوده که اگر نرخ حداقل برای هر واحد ۲۰ هزار دلار در نظر گرفته شود برای چهار میلیون واحد مسکونی باید ۸۰ میلیارد دلار هزینه شود.

وی بیان کرد: اگر تنها بخواهیم یک چهارم این را ارزش زیرساخت‌ها در نظر بگیرید حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش این طرح است، اگر بخواهیم برای درک بهتر مطلب بیان کنیم این مبلغ حدود سرمایه مورد نیاز برای احداث ۲۰ پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس می‌شود.

استاندار هرمزگان گفت:‌ نیاز است عزم ملی شکل گیرد و توان مالی گذشته شود و اکنون بخشی از منابع مالی کشور درحال هدایت به این سمت است.

دوستی عنوان کرد: بالاخره وعده‌ای داده شده که قول درستی بوده و مردم هم به این نیاز دارند و همه کشور هم باید توان خود را برای برطرف کردن این نیاز بگذارد.

وی افزود: اگر بتوان هزینه مسکن را از سبد خانوار حذف کرد بخش عمده‌ای از فشاری که روی مردم است برداشته می‌شود چون بخش عمده‌ای از درآمدهای خانوارها صرف پرداخت اجاره خانه می‌شود که مبلغ قابل توجه‌ای است.

نزدیک به نیمی از جمعیت بندرعباس مستاجر هستند

رئیس شورای مسکن هرمزگان بیان کرد: نزدیک به نیمی از جمعیت بندرعباس مستاجر بوده که این موضوع به اهمیت رفع مشکل خانه‌دار شدن مردم می‌افزاید.

دوستی گفت: اکنون در شهر بندرعباس و بیشتر شهرهای این استان، آن میزان زمینی که تعهد مسوولان دولتی در مدت چهار ساله است الحاق انجام شده است.

وی بیان کرد: البته نهضت ملی مسکن برنامه انتها دار نبوده و جاری است و باید به اندازه نیاز مردم زمین به محدوده شهرها اضافه شود.

وی بیان کرد: افزوده نشدن زمین به محدوده شهرها و محدود کردن آن موجب فساد می‌شود، معتقدم نباید مردم را از ساحل زیبای خلیج فارس بی‌بهره کنیم، نباید مردم را از این شهر و ساحل دور کرده و به بیابانی منتقل کرد که درجاده‌ها درحال رفت و آمد باشند.

رئیس شورای برنامه‌ریزی هرمزگان تصریح کرد: برای هر واحد حدود یکهزار متر مکعب عملیات خاکی نیاز است که قابل توجه است و این کار باید انجام می‌شد،‌ گزینه دوم انتقال مردم به شهر علوی بود.

دوستی ادامه داد: مردم بندرعباس مایل به اینکار نبودند و نیستند، چون می‌دانند با چه مسائل و مشکل‌هایی روبرو می‌شوند اما دولت این را به جان خرید که در شهر بندرعباس عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن اجرا شود.

وی بیان کرد: دولت پذیرفت همه ظرفیت‌های خود را بکار گیرد تا این کار برای مردم انجام شود،‌ مساله زیرساخت‌ها هم که بسیار گران بوده و باید منتقل و تأمین کرد اما توسعه شهر نباید متوقف شود.

«ساختمان‌های واحدهای این طرح به صورت آپارتمانی و پنج طبقه در مدت زمانی یک نیم و تا ۲ سال ساخته و کلید آن‌ها تحویل متقاضیان خواهد شد، حجم عملیات خاک‌برداری که باید برای آماده‌سازی این واحدهای مسکونی آپارتمانی انجام شود براساس برآوردهای انجام شده حدود ۱۴ میلیون متر مکعب است که در مدت ۶ ماه انجام می‌شود، همچنین ۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکریزی در این منطقه انجام خواهد گرفت، تلاش دولت بر این است که بتواند تا قبل از پایان دوره فعالیت خود این منازل را تحویل متقاضیان تأیید صلاحیت شده دهد.»

الحاق زمین به شهر بندرعباس تداوم دارد

استاندار هرمزگان تصریح کرد: الحاق‌های آینده هم انجام خواهد شد که برای برنامه توسعه بندرعباس است و می‌تواند به عنوان سوپاپ اطمینان عمل کرده و از افزایش جهشی قیمت مسکن جلوگیری شود.

دوستی اذعان کرد: وقتی محدود را عرضه کنید تقاضا که حرف گوش کن نبوده و مرتب افزایش می‌یابد و وقتی تناسب عرضه و تقاضا بهم بریزد به ناگاه با قیمت چند برابری مسکن روبرو خواهید شد.

وی تصریح کرد: این اطمینانی را برای جلوگیری از رشدهای انفجاری مسکن ایجاد می‌کند که می‌توان از آن استفاده کرد.

نماینده عالی دولت در هرمزگان گفت: افزون‌بر ۷۰ درصد پروانه‌های ساختمانی صادر شده و عملیات اجرایی هم اشاره شد و برنامه داریم تمامی واحدها را آغاز کنیم و به همین مناسبت اسم برنامه را یک تا ۹۹ قرار داده‌ایم.

دوستی توضیح داد: علت این نامگذاری به خاطر این است که همه تعهد ما در نهضت ملی مسکن یک تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد چون بی‌درنگ همه را باید آغاز کنیم که به پایان دولت برسانیم و در کنار آن کیفیت زیست شهری هم افزایش یابد.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد راه گذشته را برویم و خانه‌هایی ایجاد کنیم که کیفیت لازم را نداشته و زیرساخت‌ها را نداشته باشد و اسناد مردم دست‌شان نباشد و مدت‌ها در تعاونی‌ها گیر کرده و کیفیت شهری لازم را نداشته باشند، نسازیم بهتر است. در گذشته تجربه های ناموفقی داشتیم.

دوستی گفت: بنابراین طراحی را انجام خواهیم داد و شهر را می‌بینیم و به مرور براساس منابعی که در اختیار خواهد گرفت به صورت مرحله به مرحله اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: طرح شهر را در شان این مردم و کامل دارای فضاهای مورد نیاز فرهنگی، ورزشی، آموزشی و مذهبی و حتی درمانی پیش‌بینی و بر همین اساس هم‌گام برخواهیم داشت.

استاندار هرمزگان ادامه داد: نیروی دریایی ارتش همت بزرگی کرده و پای کار مردم بندرعباس آمده و نسبت به آنان احساس دِین می‌کنند.

وی افزود:‌ نیروی دریایی منصفانه برخورد کرده و بسیار در کار تسریع شد و کارهای طرح نهضت ملی مسکن قبل از برگزاری این مراسم آغاز شده و کارهای مختلفی انجام شده است.

استاندار هرمزگان تأکید کرد: هم‌اکنون ماشین آلات و سیلوهای سیمان اینجا مستقر است و تجهیزات دیگر هم درحال انتقال به این مکان بوده و از قبل هم کارهای دیگری از قبیل تهیه نقشه توپوگرافی انجام شده است.

دوستی بیان کرد:‌ امیدواریم با سرعت مناسبی این واحد را تحویل مردم بدهیم و در زمینه آورده‌ها کمک کنند،‌ دولت تمامی توان خود را گذاشته و سود وام‌های بانکی را از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش داده است.

وی تأکید کرد: میزان وام را هم به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش داده است و شاهد کاهش سود و افزایش سقف وام بانکی مسکن هستیم.

رئیس شورای مسکن هرمزگان گفت: مردم می‌توانند با آورده مناسبی صاحب خانه بشوند و قول می‌دهیم این را یکی از طرح های ویژه کشور کنیم و طرح بندرعباس بزرگترین در نوع خود محسوب می‌شود.

رئیس شورای برنامه‌ریزی هرمزگان تأکید کرد: طرح نهضت ملی مسکن بندرعباس بسیار بزرگ بوده و بزرگترین طرح یکپارچه کشور بوده و باید در همان شان هم اجرا شود.

دوستی گفت:‌ قول می‌دهیم نظارت‌ها را کامل گرفته و در زیرساخت‌ها برنامه زمان‌بندی مناسبی قرار داده و رصد و پایش پیوسته‌ای داشته باشیم که در زمان مناسب و با کیفیت و قیمت مناسب خانه‌ها دست مردم برسد.

وی افزود: همچنین در ساخت هر واحد مسکن حدود یک تا یک و نیم شغل ایجاد می‌کنم و باید نزدیک به ۲۰ هزار شغل در اینجا ایجاد شود پیمانکار و مشاور دفتر مناسبی در شهر بندرعباس داشته و از ظرفیت نیروهای انسانی هرمزگان استفاده کنند.

استاندار هرمزگان گفت: این رویدادها می‌تواند باعث ماندگاری برخی از مسائل و تخصصی‌های فنی در یک منطقه خواهد شد، به عنوان مثال در برخی استان‌ها صنعتی رفته و موجب شده یکسری متخصص آن حوزه ماندگار شده و محرک توسعه آن صنعت شوند.

دوستی اضافه کرد: انتظار داریم مشاور و پیمانکار طرح از این ظرفیت استفاده کرده و کمک کنند زیرساخت‌های مورد نیاز عمرانی در استان شکل گیرد.

رئیس شورای برنامه‌ریزی هرمزگان گفت: بندرعباس ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه دارد و حتی پر ظرفیت‌ترین شهر ایران است، این هم به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و هم دسترسی به برداشت آب برای شیرین سازی و هم ساحل زیبا و جزایر، تبادل‌های تجاری و ترانزیتی، قرارگیری در مسیر اصلی کریدور شمال جنوب بوده و ضمن اینکه برنامه‌هایی هم از ابتدای دولت آغاز شده است.

دوستی ابراز کرد: چندین طرح بزرگ فولادی، احداث نیروگاه اتمی، پتروشیمی‌های بزرگ،‌ واحدهای صنعتی، فعال‌سازی زنجیره های جدید که به مردم قول دادیم مانند زنجیره کاغذ، تجهیزات پزشکی و همچنین فعال سازی معادن هرمزگان را می‌توان نام برد.

استاندار هرمزگان افزود: همین امسال هم رشد قابل توجهی در حوزه معدنی داشته‌ایم و مجموعه‌ای از مزیت‌های نسبی و اقدام‌هایی که دولت در این زمینه انجام می‌دهد بندرعباس را به شهری شکوفا در این منطقه تبدیل خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *