کاربرد آجر در طراحی و معماری مدرن

آجر در طراحی مدرن چه کاربردی دارد؟

کاربرد آجر در طراحی و معماری مدرن

مواد تشکیل دهنده آجر خاک رس و شیل می باشد و در کوره آجرپزی در دمای 2000 درجه پخته می شود. شاید برایتان سوال پیش بیاید که علت دوام بالای آجر چیست؟ خاک رس و شیل در یک فرآیند انجماد داخل کوره می رود و ذرات خاک رس به یکدیگر آمیخته و گداخته می شوند. نتیجه این فرآیند محصولی با کیفیت و با دوام است.

امروزه سبک مدرن معماری با محیط زیست سازگاری دارد و آجر از جایگاه مهمی در معماری مدرن برخوردار است. با گذشت زمان سبک معماری خانه ها عوض شده و دیگر خانه ها به صورت تک واحدی و اتاق های تو در تو که برای داخل و خارج بنا از آجر استفاده می شد خبری نمی باشد. اکثر بناهای مسکونی امروزی به صورت مجتمع بوده که برای ساخت آن ها از طراحی و معماری جدید استفاده می کنند. البته نمی توان این واقعیت را منکر شد که از گذشته تا به امروز از آجر برای ساخت سد ها و سازه های مختلف استفاده می شود. هم چنین در یبک مدرن آجر در انواع مختلف کاربرد فراوانی دارد.

در معماری های امروزی کماکان نقش آجر کم نشده است و تنها تغییر و تحول عظیمی در شکل و ظاهر بناها ایجاد شده است. در معماری مدرن، پارامترهایی هم چون نظم و قاعده مندی و رعایت خلوتی بناها بسیار مهم قلمداد می شود. در سبک مدرن معماری می توان آجر را با متریال دیگری ادغام نموده و دست به خلق آثاری نو کرد.

نما در معماری های قدیم از برجستگی ها و فرورفتگی های بسیاری استفاده می شد اما رفته رفته این سبک از معماری منسوخ شده و در معماری مدرن سطوح صاف و ساده جایگزین شده اند. امروزه تنوع بسیاری در آجرها وجود دارد که می توان در طراحی نماها و بناها به کار برد.

استفاده از آجر در معماری مدرن چه اهمیتی دارد؟

آجر در معماری مدرن در جاهای مختلفی و در قسمت داخلی و خارجی بنا قابل استفاده می باشد. با وجود این که آجر جزء محصولات ساده ساختمانی به شمار می آید ولی استفاده از آن در جاهای مختلفی از ساختمان تاثیر بسیاری دارد. معماران از گذشته تا به کنون با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی از آجرها برای طراحی بناهای خود استفاده می کنند. امروزه از آجر به عنوان زیرسازی بنا استفاده می شود و نقش پررنگی در معماری مدرن دارد.

اگر نگاهی به ساختمان های در حال ساخت بیندازیم می توان به اهمیت آجر در طراحی و ساخت بناها پی برد. در تمامی این ساختمان ها استفاده از آجر در بسیاری از قسمت ها به چشم می خورد.

دلایل استفاده از آجر در معماری مدرن

کاربرد آجر در طراحی و معماری مدرن

نمی توان از نقش حیاتی آجر در معماری مدرن چشم پوشی کرد. دلایل کاربرد آجر در معماری مدرن به شرح زیر می توان نام برد:

یکی از مصالح اساسی برای ساخت و ساز آجر می باشد و نمی توان به راحتی از وجود آن در ساختمان سازی چشم پوشی کرد.

در معماری مدرن می توان در کنار آجر از مصالح ترکیبی استفاده کرد و یک بنای خارق العاده خلق کرد. در حال حاضر آجر را می توان در کنار شیشه، چوب و سنگ های تزیینی تلفیق کرد و دست به طراحی سازه های نوین کرد.

ساختمان های ایجاد شده با آجر از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در برابر ضربات و فشارها استحکام بالایی از خود نشان داده است.

آجرها یکی از بهترین عایق ها به شمار می آیند و می توانند مانع از ورود گرما و سرما و صدا به داخل ساختمان شوند.

آجرها با دوام بوده و با گذر زمان کمتر دچار فرسودگی و استهلاک می شوند.

محدوده قیمت انواع آجر

از عوامل مهمی که باعث انتخاب یک محصول می شود قیمت می باشد. با توجه به قیمت می توان به ارزش و کیفیت آن محصول پی برد. آجر با توجه به دلایل زیر جز متریال های مقرون به صرفه در ساختمان سازی می باشد:

آجر به دلیل نوع بافت و ضخامت خود به عنوان یک عایق صوتی به حساب می آید.

به دلیل هزینه های پایین نگهداری جز یکی از پرفروش ترین متریال ها می باشد.

قیمت آجر نسبت به تعداد، جنس و نحوه ارسال متغیر می باشد. در نتیجه سازنده با توجه به بودجه خود می تواند میزان هزینه را کنترل کند.

سخن پایانی

در بازار امروز باید پذیرفت که تنوع و تعداد کارخانه های آجرپزی بسیار است . اما به شما توصیه می کنیم که از مراکز و کارخانه های معتبر اقدام به خرید آجر کنید. کارخانه گرگان سفال با تلاش های شبانه روزی خود در صدد است تا با تولید بهترین آجرسفال منطقه به مشتریان خود خدمت رسانی کند. همکاران ما در بخش فروش پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *