تصویب وام ۴۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن با سود ۲ درصد

به گزارش ایرنا، سامانه ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان از ماه گذشته به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده‌ بود، از امروز (چهارشنبه سوم خرداد ماه)، به صورت رسمی رونمایی و فعالیت خود را آغاز کرد.

با رونمایی از این سامانه، همه مردم امکان استفاده از آن را خواهند داشت، همچنین این سامانه محدودیت زمانی نداشته و متقاضیان با ورود به آن می‌توانند به صورت رایگان اقدام به ثبت قراردادهای خود و دریافت کدرهگیری کنند.

در صورتی که متقاضیان همچنان خواهان ثبت قراردادهایشان در بنگاه‌های املاک باشند این امکان نیز برای آنها وجود دارد، همچنین بنگاه‌های املاک نیز می‌توانند از این سامانه به صورت رایگان برای ثبت قراردادها استفاده کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در آیین رونمایی از این سامانه گفت:این سامانه به صورت هوشمند فعال که در فاز نخست در بخش اجاره و رهن است.

هادی عباسی با بیان اینکه سامانه به مرور زمان تکمیل می شود، اظهار داشت: پیش فروش، خرید و فروش، ساخت و ساز نیز از دیگر مواردی است که به مرور زمان به سامانه ثبت قراردادها اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هر ثبت قرارداد، باید حداقل دو شاهد نیز حضور داشته باشد، گفت؛ در انتها ثبت قرارداد، کد رهگیری صادر که این کد قابل پیگیری است.

عباسی با بیان اینکه تاکنون حدود یک هزار و ۲۰۰ قرارداد رهن و اجاره در این سامانه به ثبت رسیده است، بیان داشت:این آمار به صورت لحظه ای در حال افزایش است.

خدمات مشاوران املاک به سمت حرفه ای پیش خواهد رفت

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنگاه های املاک با راه اندازی این سامانه بنگاه ها به سمت حرفه ای شدن پیش می رود، بیان داشت: مردم برای بازدید خانه ها، شناسایی و معرفی به صاحب خانه ها باید به بنگاه ها مراجعه کنند، اما پیش بینی ما این است که خدمات مشاوران املاک به سمت حرفه ای شدن پیش برود.

وی با بیان اینکه بازار رقابتی تر می شود، گفت: قراردادها در این سامانه دارای کد رهگیری بوده و در صورت مشکلی در دستگاه قضایی قابل پیگیری است

عباسی با اشاره به اینکه این سامانه امکان جعل و تغییر قراردادها را کاهش می دهد، افزود: بندهای این قرارداد ثابت و یک سری از بندها دارای ویرایش هستند، که البته امکان ثبت داور نیز با هدف جلوگیری از مشکلات احتمالی وجود دارد.

وی با بیان اینکه افرادی که در این سامانه اقدام به ثبت قراردادهای خود می‌ کنند، این ثبت به معنای خالی نبودن خانه های آنها است و از مالیات مشمول بر مسکن خالی معاف می شوند.

وزارت مسکن موافق مالیات بر اجاره نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه وزارتخانه موافق مالیات بر اجاره نیست، گفت: به همین منظور مذاکراتی با مجلس صورت‌گرفته و این موضوع در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی است.
ثبت قرارداد در سامانه معاملات املاک اجباری نیست

عباسی با بیان اینکه هم اکنون ثبت قراردادهای اجاره در سامانه معاملات املاک اجباری نیست گفت: اما این امکان وجود دارد که در آینده قانونی شده و الزام آور شود.

۲۰ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند

وی با بیان اینکه برآورد ما این است که شش میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند گفت: ۲۰ میلیون نفر جمعیت شهری و روستایی در کشور مستاجر می باشند.

۸۰ هزار نفر در طرح جوانی جمعیت ثبت نام کردند

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عزم وزارتخانه برای اجرایی کردن قانون جوانی جمعیت گفت:تاکنون ۸۰ هزار نفر در این طرح شرکت که از این تعداد، سه هزار قطعه زمین به افراد واجد شرایط واگذار شده است.

عباسی افزود: در راستای حمایت از قانون، علاوه بر اینکه زمین به صورت رایگان به متقاضیان واگذار می شود، معرفی به بانک ها نیز صورت می گیرد، همچنین افرادی که پیش از این از امکانات دولتی استفاده کرده باشند، می توانند ۲۰۰ متر زمین را به صورت رایگان دریافت کنند.

۱۸۵ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است

معاون وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اتمام پروژه های مسکن مهر از اولویت های وزارتخانه است، گفت: این پروژه تکلیفی که دولت قبل باید آن را انجام می داد اما امروز در اولویت وزارتخانه قرار گرفته است که از چهار میلیون مسکن در حوزه شهر و روستا، ۱۸۵ هزار واحد باقی مانده که از این تعداد واحدهای بالای ۲۵ درصد پیشرفت تا پایان سال به پایان می رسند.

عباسی با بیان اینکه ۹۵ درصد از پروژه مسکن مهر اجرایی شده است تصریح کرد:۵ درصد از این پروژه باقی مانده که در واقع قسمت سخت کار است چرا که واحدهای مشکل دار هستند.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که متقاضیان مسکن مهر تمام تعهدات مالی خود را پرداخت کرده باشند، مشمول پرداخت های جدید نمی شوند، گفت: هدف وزارتخانه این است که مشکلات نقدینگی این واحدها را برطرف کند، البته مشکلات حقوقی نیز در حال بررسی است.

یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد مسکونی در نهضت ملی در دست ساخت است

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طرح نهضت ملی مسکن گفت: هم اکنون یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد نهضت ملی در دست ساخت است.

وی ادامه داد:برای اجرایی کردن این طرح ۱۵۰ هزار واحد مسکونی به صورت گروهی و انفرادی در قالب اجاره ۹۹ ساله، ۵۵۰ هزار واحد زمین در اختیار انبوه سازان، ۱۰۰ هزار واحد در بافت های فرسوده شهری و ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی و ۲۲۰ هزار واحد روستایی و در مجموع یک میلیون ۲۳۵ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است.

تصویب پرداخت وام ۴۰۰ میلیون تومانی به دهک های یک تا چهارم

عباسی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن برای تمام شهرهای کشور به ۵۵۰ میلیون تومان، گفت: در شورای عالی مسکن با حمایت رییس جمهور ۴۰۰ میلیون تومان وام نهضت ملی مسکن، ۱۵ ساله با سود دو درصد برای دهک های یک تا چهارم متقاضی تخصیص یافت.

وی ادامه داد: همچنین ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۵ ساله به دهک های سوم و چهارم با سود دو درصد برای احداث مسکن در نظر گرفته شده است.

بسیج دستگاه ها برای ساخت مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم نامه های صورت گرفته با دیگر دستگاه ها با هدف تولید مسکن در کشور، عنوان کرد: طی تفاهم نامه ای با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عملیات ساخت خوابگاه های متاهلی برای دو دانشگاه یزد و کرمانشاه آغاز شده است و همچنین طی تفاهم نامه ای با دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شده اراضی مازاد خود را به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *