مالکیت طلا، ارز، خودرو و مسکن مالیات سنگین دارد؟

به گزارش فرتاک نیوز، در متن این طرح آمده که کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر، در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

1- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل
2- انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری
3- انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات
4- انواع ارز
5- انواع رمز پول و رمز دارایی

بر اساس این طرح به نظر می‌رسد که همه معاملات بازارهای مالی مشمول مالیات مستقیم می‌شود. اما محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید جزئیات این طرح به گونه‌ای است که مالیات پرداختی به بیش از 99 درصد مردم اصابت نمی‌کند و تنها معامله‌گران و سفته‌گران باید مالیات بدهند.

اگرچه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح چندان زیادی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه عنوان نکرده اما به برخی از نکات اشاره کرده است. به گفته ابراهیمی، در این طرح، حداقل‌هایی در نظر گرفته شده که مشمول مالیات نمی‌شود.

از جمله اینکه هر خانواده می‌تواند به تعداد اعضای خود خودروی شخصی یا واحد مسکونی داشته باشد بدون آنکه این تعداد مشمول مالیات شود. برای مثال یک خانواده چهار نفره می‌تواند چهار خودروی شخصی و یا چهار واحد مسکونی داشته باشد بدون آنکه این دارایی‌ها مشمول مالیات شود.

شرط معافیت مالیاتی دارندگان طلا و ارز چیست؟

این نماینده مجلس درباره مالیات بر طلا و ارز هم توصیحاتی داده و گفته: در خصوص موضوع خرید ارز در این طرح گفته ایم که تا مدت سه سال هیچ مبنایی نداشته باشد ضمن اینکه در ارتباط با ارز گفته ایم که اگر فردی سپرده ارزی داشته باشد معافیت دارد و حتی سود سپرده ارزی به وی داده شود.

این احتمالا به آن معناست که افرادی که سهمیه دلار سالانه خود را تهیه می‌کنند تا سه سال معاف از مالیات هستند و حتی اگر حساب سپرده ارزی داشته باشند، نه تنها هیچ مالیاتی نمی‌دهند بلکه سود سپرده هم به آنها پرداخت می‌شود.

درباره مالیات بر طلا هم قرار شده معافیت مالیاتی تا 150 گرم طلا باشد و بالغ بر آن مشمول مالیات شود.

به گفته این نماینده مجلس، طرح مالیات بر بازارهای مالی مانند طلا و سکه و خودرو و مسکن قرار نیست مردم عادی را هدف قرار دهد و تنها قرار است شامل سوداگران و دلالان شود.

اما این طرح ابهامات بسیاری دارد. اینکه مشخص نیست که ملاک دریافت مالیات از معامله‌گران رمزارز چیست و یا اینکه دولت چگونه قرار است مشخص کند که هر فرد چند گرم طلا و یا چه میزان دلار خریده تا مازاد آن مشمول مالیات شود.

بسیاری معتقدند این طرح مالیاتی مجلس مانند بسیاری از طرح های مالیاتی دیگر ضمانت اجرایی ندارد و نمی‌توان خریداران بازارهای سرمایه ای را در دام مالیات انداخت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *