یشنهادی برای تامین مالی خسارات سیل

بروز سیل علاوه بر خسارات جبران‌ناپذیر جانی، خسارات متعدد مالی به مردم و اقتصاد کشور تحمیل کرده است؛ به گونه‌ای که که یک اقتصاددان، بودجه بازسازی این خسارت را 100 هزار میلیارد تومان برآورد کرده و می‌گوید که دولت می‌تواند برای جبران این هزینه‌ها نسبت به انتشار اوراق قرضه اقدام کند.

به گزارش ایسنا، در برخی مواقع بروز حوادث طبیعی در همه جای دنیا باعث به بار آوردن خساراتی می‌شود که دولت‌ها موظف به پوشش آن هستند. با این حال بروز سیل در آغاز سالی که بسیاری از اقتصاددانان آن را یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد می‌دانند، می‌تواند فشار بیشتری را نسبت به شرایط عادی بر دولت و اقتصاد تحمیل کند.

ضعف زیرساخت‌ها معلوم شد

در این باره لطفعلی بخشی – عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اثرات اقتصادی سیل نوروز بر اقتصاد کشور اظهار کرد: سیل اخیر بیش از هر چیز ضعف زیرساخت‌های بنیادی کشور مانند سیستم‌های آبخیزداری و لایروبی را نشان داد. بی‌توجهی و ضعف در این مسائل حالا باعث شده تا ضرر و زیان بسیار بیشتری را متحمل شویم.

او با بیان اینکه آسیب دیدن زیرساخت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که نگاه به مسائل روزمره است، ادامه داد: با توجه به اینکه دولت امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی را در پیش دارد هزینه‌های این سیل برای دولت بسیار زیاد خواهد بود. همانطور که می‌دانیم دولت حدود ۹۰ درصد از بودجه خود را صرف امور جاری می‌کند و فقط حدود ۱۰ درصد از آن را به امور زیرساختی و فعالیت‌های عمرانی اختصاص داده است. در چنین شرایطی، از آنجاکه اغلب خسارات سیل خسارات زیرساختی بوده است، کار دولت خیلی سخت خواهد شد.

این اقتصاددان برای تأمین هزینه‌های مالی بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل گزینه انتشار اوراق قرضه را پیشنهاد کرد و گفت: دولت در این شرایط می‌تواند انتشار اوراق قرضه ملی را در دستور کار خود قرار دهد تا از این طریق هزینه‌های مالی بازسازی خسارات که بودجه‌ای ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی می‌طلبد را تأمین کند. با این حال انجام این کار هم نیازمند وجود سرمایه اجتماعی قوی است که این سرمایه در حال حاضر بسیار ضعیف است.

سیل روی معادلات کلان‌تر هم اثر می‌گذارد

بخشی همچنین به خسارات کشاورزی رخ داده در سیلاب اخیر هم اشاره و اظهار کرد: قشری که در اقتصاد جزو تولیدکنندگان به شمار می‌آمدند حالا دیگر به مصرف‌کنندگان پیوسته‌اند؛ این مساله روی معادلات کلان‌تر اقتصادی هم تأثیر خواهد گذاشت. لرستان و خوزستان از نظر تولید محصولات باغی و کشاورزی جزو استان‌های مهم کشور به شمار می‌روند که خسارات اخیر در این استان‌ها در اقتصاد کشور هم خود را نشان خواهد داد.

به گزارش ایسنا، سیل در کمتر از ۲۴ ساعت مانده به تحویل سال در مناطق شمالی کشور و در استان‌های گلستان و مازندران خساراتی را به بار آورد. به فاصله چند روز پس از این اتفاق، سیل در استان فارس هم فجایعی انسانی به بار آورد. در اواخر تعطیلات هم استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام و خوزستان تحت تأثیر این فاجعه قرار گرفتند و هموطنان‌مان در این استان‌ها خسارات انسانی و مادی زیادی را متحمل شدند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *