اسلامی: بانک‌ها از عوامل افزایش قیمت مسکن هستند/کاهش ۷۰درصدی جابه‌جایی مستأجران

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بانک‌ها یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن هستند، گفت: دولت مردم را به حال خود رها نکرده است.

محمد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ملی مسکن می‌تواند مشکل ایران و مستأجران را حل کند، اظهار کرد: تحولات بخش مسکن تقریباً بی‌ارتباط با بحث عرضه و تقاضاست. در سال 91 که بالاترین عرضه مسکن در کشور روی داده رشد جهشی قیمت مسکن اتفاق افتاده است.

وی افزود: بر اساس منحنی آمار بانک مرکزی و تحلیل‌های اقتصادی بخش اقتصاد مسکن در وزارت راه و شهرسازی از اوایل دهه هفتاد به این سو می‌بینیم نرخ دلار، طلا و یک مترمربع واحد مسکونی همپای هم افزایش یافته است، یعنی مسکن خیلی شدید از بازارهای موازی تأثیر می‌گیرد، نه‌تنها مسکن بلکه بسیاری از بازارهای اقتصادی متأثر از قیمت دلار است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با تحولات اقتصادی کشور مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که تقاضای غیرمصرفی را از بازار مسکن خارج کنیم، این مسئله نیاز دارد که قوانینی را ایجاد کنیم تا فقط تقاضا در بازار مسکن مصرفی باشد. بخشی از تقاضا هم که برای حفظ ارزش پول به این حوزه می‌آید که از گذشته تا امروز اکثر افزایش قیمت‌ها متأثر از هجوم منابع در اختیار بانک‌ها و مؤسسات مالی بوده است که چند صد واحد مسکن را خریداری کرده‌اند تا حفظ ارزش پول را انجام دهند.

وی با ابراز این‌که از این طریق بانک‌ها توانسته‌اند در کسب‌ کارهای خود سیستم ذخیره‌سازی برای توانمندسازی ایجاد کنند، اظهار کرد: ازاین‌رو مهم‌ترین نیاز شرایط کنونی کشور این است که بحث ساخت‌و‌ساز مسکن را حمایت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نکته حائز اهمیت برای ما از لحاظ فلسفه وجودی و وظیفه ذاتی این است که بر اساس قانون اساسی و شرح وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی با برنامه‌ریزی زمینه خانه‌دار شدن مردم فراهم شود و آنها بتوانند به‌سهولت صاحب خانه شوند.

اسلامی اضافه کرد: این برنامه‌ریزی در قالب طرح جامع مسکن دنبال شده است. در مطالعات این طرح، خروجی آن بوده است که در ارتباط با رشد تقاضا یا عقب‌ماندگی در این بخش بتوانیم مطالعات انجام‌شده را در قالب یک برنامه پابرجا تنظیم کنیم تا مردم در مدت معین خانه‌دار شوند.

وی ادامه داد: سالانه حدود 700 هزار ازدواج بدون در نظر گرفتن عاقبت برخی ازدواج‌ها، در کشور ثبت می‌شود. تعدادی از این زوج‌های جوان به‌دلیل آن‌که در دهک‌های بالا هستند و خانواده‌های آنها استطاعت مالی دارند می‌توانند خانه مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی یادآور شد: حدود 300 هزار واحد مسکونی طی سال‌های اخیر ساخته شده است،‌ تفاضل این عدد صورت مسئله ایران برای تأمین مسکن است. مطابق مطالعات عدد عرضه 400 هزار واحد را استحصال کرده‌ایم که طرح ملی مسکن نیز بر این اساس طراحی شده است. این فرآیند در دستور کار قرار گرفت و ثبت‌نام گسترده 1.5 میلیون نفر انجام شد. پس از پالایش این تعداد 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند، این غیر از افرادی است که در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند.

تحویل 300هزار مسکن به مردم

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تکمیل و تحویل حدود 300 هزار مسکن به مردم گفت:‌ در طرح ملی مسکن در قالب سه وضعیت برای ساخت مسکن برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ یکی از این‌ها در اختیار گذاشتن زمین به‌صورت گروهی و انفرادی برای ساخت مسکن است. این گروه‌ها 2، 4 و حداکثر 8نفره است که با مشارکت بنیاد مسکن اجرا می‌شود. عدد اولیه این قالب 130 هزار است که تا 230 هزار واحد افزایش می‌یابد.

اسلامی اضافه کرد: بخشی از این پروژه‌ها در مرحله تحویل زمین،‌ شماری در مرحله آماده‌سازی،‌ بخشی از آنها در فونداسیون و تعدادی در مرحله اسکلت قرار دارد.

وی با ابراز این‌که 265 هزار واحد در قالب مجتمع‌سازی ساخته می‌شود، افزود: در استان‌های پیشتاز حدود 6 هزار واحد طرح ملی مسکن تحویل مردم شده است و بقیه در لایه‌های مختلف پیشرفت قرار دارند.

وی با اعلام این‌که 460 هزار واحد مسکن در حال تشکیل پرونده هستند که 37 هزار واحد قراردادهای مشارکتی است به حمایت‌های دولت در زمان شیوع کرونا از اجاره‌نشین‌ها اشاره کرد و ادامه داد: واقعیت آن است که نمی‌توانیم به مستأجران نگاه کنیم و مالکان را نبینیم، خیلی از مالکان الزاماً پولدار نیستند و معیشت آنها از طریق دریافت اجاره می‌گذرد. اوایل امسال برای عدم تشدید زنجیره شیوع کرونا تمدید 3 ماه و در ادامه تمدید اجاره با سقف تعیین‌شده توسط ستاد مبارزه با کرونا تصویب شد.

وی اظهار کرد: در ادامه کمک ودیعه مسکن را برای مردم در نظر گرفتیم. در این برنامه 2.2 میلیون نفر ثبت‌نام کردند که پرداخت وام ودیعه به مستأجران با اولویت دریافت حقوق مشخص، خانوارهای 5 و 4 نفره و خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در دستور کار وزارت راه قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که 697144 نفر مشمول بایستی در بانک تشکیل پرونده دهند، یادآور شد: از این تعداد 268 هزار نفر به بانک معرفی شده‌اند، 182 هزار نفر تا امروز در بانک تشکیل پرونده داده‌اند، همچنین تاکنون حدود 90 هزار نفر وام را دریافت کرده‌اند.

کاهش 70درصدی جابه‌جایی مستأجران

اسلامی در ادامه با بیان این‌که متأسفانه تحولات نرخ ارز خیلی بازار را هیجانی کرده‌ است، تصریح کرد: در شرایط امروز شیوع کرونا موفق شدیم از اسباب‌کشی اجاره‌نشین‌ها جلوگیری کنیم. بر اساس اطلاعیه‌ صنف‌ها جابه‌جایی‌ها 68 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است. برآورد وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه املاک نیز این است که با کاهش حدود 70درصدی جابه‌جایی مواجه شده‌ایم که یک موفقیت است.

‌وی اظهار شد: برخی‌ها می‌گویند “دولت فراموش کرده است برای مردم خانه بسازد و آنها را به امان خدا رها کرده‌اند.”، این گونه اظهارنظرها ظالمانه است، پروژه‌های ساخت‌وساز در سراسر کشور فعال است. در بنیاد مسکن طی یک سال 160 هزار خانه که به‌دلیل وقوع سیل آسیب دیده بود یا بازسازی یا احداث شده است، از این تعداد 90 هزار واحد تعمیرات اساسی داشته‌اند و 70 هزار واحد ساخته شده‌اند، در طول تاریخ پیروزی انقلاب چنین رکوردی نداشته‌ایم، نهضت خانه‌سازی برپا شده است و البته در تأمین زمین مشکلاتی را داریم که در حال طی کردن فرآیند قانونی برای الحاق زمین جهت رفع این مشکل هستیم، نکته هم این است که صورت مسئله را پاک نکرده‌ایم و به‌دنبال ساخت مسکن برای گروه‌های هدف هستیم.

رد صلاحیت 95هزار متقاضی مسکن ملی دستگاه دولتی

وی تأکید کرد: تا الآن تمام تقاضاهای واقعی برای مسکن را شناسایی کرده‌ایم. یکی از نکات مهم تفاهمنامه‌های وزارت راه و شهرسازی با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های جهاد، کار، آموزش و پرورش و وزارت دفاع بوده است که یک اتفاق تکمیلی و مکمل طرح ملی مسکن است، به‌عنوان مثال یکی از دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی 170 هزار نفر را معرفی کرده‌ است، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا سیستم‌های الکترونیکی فعال شده و بانک‌های اطلاعاتی به هم متصل شده‌اند، توانسته‌ایم همه پایگاه‌های اطلاعاتی دولت را به هم متصل کنیم که این مسئله مشخص کرد از آن 170 هزار نفر معرفی‌شده فقط 75 هزار نفر واجد شرایط هستند و مابقی خانه دارند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای این 75 هزار نفر عملیات ساخت 43 هزار واحد آغاز شده است. به‌دنبال آن بوده‌ایم جریان تولید و عرضه مسکن به یک جریان پایدار تبدیل شود و این‌گونه نشود که به این برنامه انگ سیاسی بودن بزنند، این‌که دولتی بیاید آن را لغو کند، برای  همین منظور اسم آن را اقدام ملی گذاشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که همه باید در این برنامه مشارکت کنند تا به سرانجام برسد، گفت: همه باید در این طرح سینه و شمشیر بزنند تا کار انجام شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *