افزایش 100 درصدی قیمت برخی مصالح ساختمانی!

طی چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت گاه 100 درصدی برخی مصالح ساختمانی مانند سیمان، کاشی و سرامیک ،شن و ماسه در کورس باقیمت زمین و مسکن بودیم.

 

 

طی دو سال گذشته همزمان با نوسانات شدید قیمت ارز، قیمت مسکن نیز با جهش روبه رو شده است. افزایش قیمت مسکن و ساختمان به خصوص طی یک سال گذشته تأثیر جدی بر رونق ساخت و ساز گذاشته است. همزمان با این نوسانات قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایش   داشته است. با این حال این نگرانی وجود دارد که این افزایش قیمت مصالح بار دیگر منجر به افزایش قیمت مسکن شود.

به طوری که گزارش مرکز ملی آمار دراین‌باره بیانگر این موضوع است  که مثلاً تیرآهن نمره 14 در پایان تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت 221 درصدی داشته است و قیمت سایر محصولات فلزی مانند تیرآهن و میلگرد میانگین افزایش قیمت بیش از 150 درصد را تجربه کرده‌اند. آجر فشاری 33 و ماسه(شسته)52 درصد  افزایش قیمت داشته‌اند. یکی از مصالح‌فروشی‌های مشهد به افزایش قیمت سیمان و گچ نیز اشاره می‌کند و به خراسان رضوی می‌گوید: قیمت هر پاکت سیمان 50 کیلویی طی یک ماه گذشته از 19500 تومان به 22 هزار تومان رسیده و قیمت هر پاکت گچ نیز از 9500 تومان به 12 تا 18 هزار تومان رسیده است و دلیل اصلی این گرانی‌ها کارخانه‌های تولیدکننده هستند که محصولات شان را گران کرده‌اند. یکی دیگر از مصالح‌فروشی‌های مشهد درباره افزایش قیمت سیمان‌سفید گلایه دارد و به خراسان رضوی می‌گوید: از ابتدای امسال هر دو ماه یک‌بار شاهد افزایش قیمت سیمان‌سفید هستیم و امروز علاوه برگرانی کمیاب هم شده است. وی با بیان این‌که اوایل امسال هر پاکت سیمان سفید 25کیلویی 12هزار و 500 تومان قیمت داشت، می‌گوید: اکنون هر پاکت سیمان سفید 20هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان نیز دراین‌باره به خراسان رضوی می‌گوید: طی سه ماه اخیر شاهد افزایش قیمت بی‌ضابطه مصالح ساختمانی به خصوص سیمان، کاشی و سرامیک  بودیم. احمد پژوم می‌افزاید: دلیل عمده این افزایش قیمت‌ها این است که فروشندگان نگران هستند اگر قیمت را کاهش دهند نتوانند مواد موردنیازشان را جایگزین کنند.

افزایش 100درصدی قیمت موزاییک و ماسه

نعمت ا… ظریف دبیر انجمن انبوه‌سازان استان به افزایش قیمت  ماسه و موزاییک اشاره می‌کند و به خراسان رضوی می‌گوید: قیمت هر تن ماسه در ابتدای سال حدود 45 هزار تومان بوده که امروز به 80 هزار تومان رسیده است و موزاییک معمولی 40 در40 نیز ابتدای سال حدود 30 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد و امروز به 55 هزار تومان رسیده است. البته قیمت فلزات طی ماه‌های اخیر تقریباً ثابت بوده است هرچند نسبت به سال گذشته افزایش حداقل 50 درصدی را داشته است. رئیس هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایی شن شویی های استان با تایید افزایش قیمت این محصول طی چند ماه گذشته به خراسان رضوی می‌گوید: بخشی از افزایش قیمت‌ها با دریافت مجوزهای لازم توسط انجمن صورت گرفته است و قیمت هر تن شن و ماسه از 35 هزار تومان در ابتدای امسال به 55 هزار تومان رسیده است اما برخی سوءاستفاده کنندگان قیمت‌های بالاتری را برای این محصولات مطالبه می‌کنند که به‌هیچ‌عنوان مورد تایید ما نیست.

ابراهیم سلطان‌پور می‌افزاید: توجه داشته باشید که از ابتدای سال ما شاهد افزایش هزینه‌های کارگری  و افزایش قیمت ملزومات کارگاهی شن شویی بوده‌ایم، علاوه بر این مواد اولیه معدنی نیز طی چند ماه اخیر افزایش قیمت زیادی داشته و به این موضوع افزایش کرایه‌های حمل را نیز اضافه کنید. با در نظر گرفتن تمام این مسائل قیمت هر تن شن و ماسه در کارگاه 55 هزار تومان است که با در نظر گرفتن کرایه حمل 30 هزارتومانی قیمت 80 هزار تومان برای هر تن شن و ماسه معقول  است اما برخی این قیمت را رعایت نمی‌کنند.

افزایش قیمت کاشی و سرامیک منطقی نیست

یوسفی رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع کانی‌های غیرفلزی استان نیز با تایید افزایش قیمت کاشی و سرامیک به خراسان رضوی می‌گوید: ما هم معتقد هستیم این افزایش قیمت‌ها منطقی نیست و با توجه به این که استان خراسان رضوی خود قطب تولیدات معدنی در کشور است، قیمت مواد اولیه افزایش چندانی نیافته است. علاوه بر این ما 10 برابر مصرف سرانه کاشی و سرامیک تولیدات داریم اما برخی عوامل مانند تورم، افزایش هزینه‌ها مانند کرایه حمل که ناگهان دو برابر شده است، به این افزایش قیمت غیرمنطقی دامن زده است. وی می‌افزاید: البته باید توجه داشته باشید درست است که مواد اولیه معدنی کاشی و سرامیک در استان استخراج می‌شود اما برخی ماشین‌آلات و تجهیزات و حتی مواد اولیه رنگ و لعاب وارداتی است و در این شرایط سخت و تحریم ، قیمت ارز باعث شده است که ما شاهد این افزایش قیمت‌ها باشیم اما بااین‌ حال نسبت افزایش قیمت مصالح در مقایسه با افزایش قیمت مسکن و زمین طی یک سال اخیر ناچیز بوده است.

این افزایش قیمت ها جبران گذشته است

توکلی زاده عضو اتاق بازرگانی مشهد و مدیرعامل سیمان زاوه نیز با تایید افزایش قیمت این محصول به خراسان رضوی می‌گوید: این افزایش قیمت‌ها به جبران افزایش قیمت‌هایی است که باید بین سال‌های 94 تا 98 انجام می‌شد اما به دلایل مختلف این کار محقق نشد و ما اعتقادداریم این افزایش قیمت‌ها باید ادامه داشته باشد تا جبران گذشته شود. زیرا امروز قیمت این محصول نمی‌تواند نیاز خطوط تولید سیمان به تجهیزات و ماشین‌آلات را تأمین کند. وی می‌گوید: امروز قیمت هر تن سیمان در کارخانه به‌صورت کشوری توسط انجمن سیمان 310 هزار تومان تعیین‌شده است که با این حساب قیمت هر پاکت سیمان 50 کیلویی حدود 15 هزار تومان خواهد بود. بنابراین قیمت 22 و 23 هزارتومانی که مصرف‌کننده بابت هر پاکت سیمان پرداخت می‌کند، هزینه‌های جانبی توزیع و حمل ونقل آن است. ما معتقد هستیم امروز باید قیمت هر تن سیمان حداقل 750 هزار تومان باشد تا هزینه‌های تولید آن را جبران کند.

این تولیدکننده سیمان استان می‌گوید: قیمت جهانی هر تن سیمان امروز حدود 70 دلار است اما قیمت هر تن سیمان صادراتی ما امروز حدود 10 دلار است که بر اساس قیمت پایه تولید داخل محاسبه می‌شود. از سوی دیگر صادرکنندگان ما در بازار هدف با هم رقابت منفی دارند و کشوری مانند افغانستان که عمده مقصد صادرات ماست توان و کشش قیمت‌های جهانی را ندارد. شایان ذکر است که در خلال تهیه این گزارش تلاش ما برای دریافت پاسخ سازمان صمت استان درباره این افزایش قیمت ها بی نتیجه ماند.
توکلی زاده درباره گرانی و کمبود سیمان‌سفید در استان نیز می‌گوید: در استان خراسان رضوی تنها یک واحد تولید سیمان‌سفید فعالیت می‌کند و بر اساس گفته‌های مدیران این کارخانه به دلیل برخی اعتراض ها در سیستم حمل‌ونقل طی هفته اخیر اگرچه تولید این محصول به روال خود ادامه دارد اما امکان توزیع وجود نداشته است و این کمبود ناشی از همین موضوع است./ خراسان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *