حمل و نقل ترکیبی بین ایران و آذربایجان رونق می یابد

آستارا- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: تکمیل پل اتومبیل‌رو بین ایران و آذربایجان باعث رونق تجاری در هر ۲ کشور و حمل و نقل ترکیبی بین آنها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدعباس موسوی روز چهارشنبه در بازدید از پل اتومبیل‌رو در حال احداث بین آستارا ایران و آستارا آذربایجان اظهار کرد: این پل با هدف اتصال به محور بزرگراهی ترانزیت بین المللی ۲ کشور (اتوبان باکو به رشت-قزوین) به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰ متر بر روی رودخانه مرزی آستاراچای احداث می‌شود.

وی بیان کرد: بر این اساس به‌زودی وزیران راه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای بررسی آخرین وضعیت این پروژه‌ها و دیگر مسائل ترانزیتی میان ۲ کشور با یکدیگر دیدار خواهند داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان افزود: همچنین نشست سه جانبه بین ایران- آذربایجان- روسیه در آینده نزدیک برای بررسی و هم‌افزایی در مورد مسائل ترانزیتی، گمرکی و تنوع‌بخشی به مسیرهای کریدور جهانی شمال به جنوب برگزار خواهد شد.

وی گفت: در این میان شهرستان مرزی آستارا یکی از نقاط مهم کریدور جهانی شمال- جنوب است و با تکمیل پروژه‌های تاثیرگذار اقتصادی در دست اجرا، اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی آن بیش از پیش نمایان خواهد شد.

ارزش پروژه‌های ریلی آستارا برای قدرت‌های اقتصادی مشهود است

فرماندار آستارا در ادامه اظهار کرد: طرح راه‌آهن آستارا-آستارا و آستارا-رشت وضعیت اقتصادی این شهرستان، استان و کشور را متحول خواهد کرد و ارزش آن برای قدرت‌های اقتصادی دنیا مشهود است.

عنایت رضایی‌پور تاکید کرد: بر همین اساس باید از ظرفیت این پروژه‌های ریلی در مسیر منافع ملی و پیشرفت کشور عزیزمان، جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

پروژه‌های ریلی آستارا با منافع ملی گره خورده است

نماینده شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه راه‌آهن آستارا تاثیرات مثبت فرامنطقه‌ای دارد، گفت: از اثرات اقتصادی خط ریلی آستارا-آستارا و آستارا-رشت این است که کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه و همین‌طور کشورهای همسایه و سایر کشورهای منطقه به صورت مستقیم از احداث آن بهره‌مند خواهند شد.

غلامرضا مرحبا اضافه کرد: راه‌آهن آستارا-آستارا و همچنین آستارا-رشت با منافع ملی گره خورده است و در این راستا تکمیل سریع راه‌آهن آستارا-رشت و تکمیل کریدور شمال به جنوب بسیار مهم است.

پروژه راه‌آهن آستارا-رشت با طول حدود ۱۶۰ کیلومتر در ادامه مسیر ریلی رشت- قزوین است که از ایستگاه رشت ۲ شاخه شده، یکی از شاخه‌ها به بندر انزلی متصل می‌شود و دیگری به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می‌رسد.

پروژه راه‌آهن رشت- انزلی- آستارا علاوه بر برخورداری از مزیت اتصال به راه‌آهن قزوین- رشت، پس از بهره‌برداری زمینه‌ساز اتصال خط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (سی‌آی‌اس) خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *