قسط نهضت ملی مسکن چقدر است

امکان بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به صورت پلکانی هم وجود دارد و با این شیوه، متقاضیان در سال اول پرداخت تسهیلات 450 میلیون تومانی، ماهانه 4.3 میلیون تومان می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مخاطبان سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان «‌توان پرداخت اقساط 7 میلیونی مسکن ملی را نداریم» خواستار پیگیری این سوژه شدند.

با توجه به این مسئله، اولین بار یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مسکن در مصاحبه‌ای رقم اقساط بازگشتی تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن برای وام 450 میلیون تومانی پایتخت را ماهانه 7 میلیون تومان، برای وام 400 میلیون تومانی کلانشهرها ماهانه 6.3 میلیون تومان، برای وام 300 میلیونی ساخت در سایر شهرها، ماهانه 4.7 میلیون تومان و برای اقساط 250 میلیون تومانی مسکن روستایی نهضت ملی مسکن ماهانه 4 میلیون تومان عنوان کرده است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد، اظهارات این عضو هیئت مدیره بانک مسکن، استناد قانونی از سوی شورای عالی مسکن یا شورای پول و اعتبار بانک مرکزی ندارد.

*جزئیات دقیق تسهیلات نهضت ملی مسکن

بر مبنای آخرین جزئیات موجود، توجه به اعداد مطرح شده در قالب رقم اقساط بازگشتی تسهیلات نهضت ملی مسکن بیانگر آن است که عضو هیئت مدیره بانک مسکن از شیوه نوع پرداخت ساده استفاده کرده و ارقام تسهیلات را بیان کرده است.

این در حالیست که یک نوع متداول پرداخت اقساط بازگشتی تسهیلات بلند مدت، استفاده از شیوه پلکانی است که با نرخ سودهای پلکانی متفاوت 3 درصد، 5 درصد و 9 درصد قسط بندی می‌شود.

در حقیقت در شیوه پرداخت اقساط ساده، میزان رقم بازگشت اقساط در طول دوره بازپرداخت ثابت در نظر گرفته می‌شود، اما در شیوه بازگشت اقساط پلکانی، تسهیلات به صورت متفاوت در هر سال و از رقم کم به زیاد قسط‌بندی می‌شود.

بر همین اساس در شرایطی که یک متقاضی شیوه پرداخت پلکانی 9 درصد را به شیوه پرداخت ساده ترجیح دهد، در سال اول پرداخت تسهیلات 450 میلیون تومانی تنها باید 4.3 میلیون تومان را به صورت ماهانه پرداخت کند. این رقم پرداخت در سال دوم به 4.7 میلیون تومان افزایش می‌یابد و در سال سوم متقاضی دریافت وام 450 میلیون تومانی تنها باید مبلغ 5.1 میلیون تومان را بپردازد.

بر این اساس در شیوه پلکانی پرداخت تسهیلات متقاضی در اقساط سال هفتم به رقم پرداخت تسهیلات معادل ماهانه 7 میلیون تومان می‌رسد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *