کمبود زمین مشکل اساسی اجرای نهضت ملی مسکن در مازندران است

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد توکلی روز شنبه در جلسه شورای مسکن استان، تعهد مازندران در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن را احداث ۱۵۵ هزار واحد مسکونی در طی مدت چهار سال ذکرکرد و گفت که لازمه انجام تعهدات کامل برای احداث واحدهای مسکونی در این استان، استفاده صحیح و اصولی از ظرفیت های موجود و مشارکت و همراهی مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط و متولیان امور است.

وی اظهار داشت: در ساخت و سازهایی که در کشور می شود هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت‌های گروه های خودمالکی و یا انبوه سازان در طرح نهضت ملی مسکن بدرستی استفاده کنیم و این یک مشکل اساسی است که باید برطرف شود.

وی گفت: در صورت استفاده از ظرفیت خودمالکی و یا انبوه سازان برای ساخت واحدهای مسکونی، علاوه بر تسریع در انجام کارها، از شمار محدودی کارگر، سیمان و دیگر مصالح مورد نیاز ساختمانی استفاده می شود که مقرون به صرفه است.

وی با بیان اینکه حاکمیت برای مجوز برای ساخت واحدهای مسکونی از ظرفیت دیگر دستگاه های اجرایی ذیربط استفاده کرد، افزود: برای رفع این مشکل در مازندران باید مشوق هایی در نظر گرفته شود تا با استفاده از ظرفیت انبوه سازان و یا گروه های مردمی، مشکل مسکن در این استنا گردشگر پذیر رفع شود.

سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران، از شناسایی ۲ میلیون واحد مسکونی در قالب خانه دوم در مازندران خبر داد و خاطرنشان کرد: افرادی از دیگر مناطق کشورمان وارد این استان شدند و اقدام به خرید مسکن کردند که با بررسی های صورت گرفته، از این تعداد، یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن خارج از مجتمع ها و شهرک ها هستند که می توان از زمین شهرک ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده کرد.

توکلی، افزایش دستمزد کارگران و مصالح ساختمانی مورد نیاز در مازندران را از دیگر مشکلات اساسی عنوان کرد و با بیان اینکه هزینه ساخت مسکن در این استان در مقایسه با تهران بالاتر است، گفت: در حوزه ساخت از یک دوره تورمی عقب مانده ایم.

به گزارش ایرنا، طرح نهضت ملی مسکن را دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم ارائه کرد. قرار است در چارچوب آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل متقاضیان شود. سهم مازندران از این طرح سالانه ۳۸ هزار و در مجموع ۱۵۲ هزار خانه است.
طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.
همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانستند ثبت‌نام کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *