دلال هایی که سیر نمی شوند!

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی به همان اندازه که برای دلالان سودآور است، ساخت و ساز را به رکود کشانده و متقاضیان خرید را از بازار مسکن دور می کند.

 

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی به همان اندازه که برای دلالان سودآور است، ساخت و ساز را به رکود کشانده و متقاضیان خرید را از بازار مسکن دور می کند.
تغییر مداوم قیمت فولاد و مصالح ساختمانی، بخش ساخت و ساز را به رکود کشانده است. با وجود آنکه بر اساس اعلام نمایندگان مجلس، قیمت سیمان در محل تولید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان باید به دست مصرف کننده برسد هم اکنون نرخ سیمان در بازار آزاد ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان تعیین می شود و عمده سود به جیب دلالان می رود.
از سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸ تا سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ قیمت هر کیلوگرم میلگرد از حدود ۶۱۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت هر متر مکعب بتن نیز از ۲۲۰ هزار تومان به ۳۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. نرخ شاسی تیرچه که در سه ماهه چهارم سال گذشته کیلویی ۷۹۰۰ تومان بوده به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. دستمزد اجرای اسکلت، متری۹۰ هزار تومان بوده که هم اکنون متری ۱۲۰ هزار تومان شده و هر عدد یونولیت که قیمت آن در سه ماهه چهارم سال قبل ۳۰ هزار تومان بوده به ۸۰ هزار تومان رسیده است.
گفته می شود در حال حاضر تولید سیمان ۱۸ میلیون تُن مازاد نیاز کشور است اما سه مولفه موجب افزایش قیمت این کالا شده است؛ نخست رشد بهای پاکت سیمان که از جنس پروپیلن بوده و تولید آن وابسته به پتروشیمی است. دومین مولفه اثرگذار در قیمت سیمان افزایش هزینه حمل و نقل و سومین عامل به فضای سوداگرانه برمی گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *