شهردار: ۹۰ درصد بودجه ۱۴۰۰ قم تحقق یافت

قم – ایرنا – شهردار قم با اشاره به تحقق بودجه ۳۶ هزار میلیارد ریالی سال جاری گفت: شهرداری قم در حال آماده کردن تفریغ بودجه امسال است و نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم بیش از ۹۰ درصد محقق شده است.

سید مرتضی سقائیان نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری چند مرحله افتتاح طرح‌های شهرداری قم اظهار داشت: آخرین مرحله افتتاح ۱۰۰ طرح به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال بود که در روزهای پایانی امسال در اختیار مردم قم قرار گرفت.

شهردار قم با اشاره به اینکه آخرین طرحی که به نتیجه رسید بوستان زائر است که در اختیار مردم قم قرار خواهد گرفت بیان داشت: مرحله سوم خیابان شهید روحانی یا خیابان سردار شهید صادقی و طرح بلوار شهیدان برقعی که در آخرین مرحله افتتاح پروژه‌ها در اختیار مردم قرار گرفت از شاخص‌ترین طرح‌های امسال بود.

وی افزود: ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری قم در سال جاری نوسازی شد و در آخرین روزهای امسال نیز قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر با سازمان شهرداری ها امضا شد و امروز بودجه‌اش واریز می‌شود تا در ارتباط با حمل و نقل عمومی دیگر دغدغه نداشته باشیم.

سقائیان‌نژاد با یادآوری اینکه امسال نخستین سال اجرای برنامه قم ۱۴۰۴ شهرداری قم بود گفت: در برنامه نخست که اجرای آن به اتمام رسید بیشتر به مسائل زیربنایی شهر توجه داشتیم چرا که باید مسائل زیربنایی شهر را سر و سامان می‌دادیم، البته تمام مسائل زیربنایی به عهده شهرداری نیست و بخشی از آن به عهده دیگر ارگان‌ها است، به عنوان مثال هنوز در برخی از کوچه پس کوچه‌های شهر قم فاضلاب جاری است.

وی با اشاره به اینکه هنوز مشکل‌هایی در حوزه بافت فرسوده داریم افزود: در این زمینه هم بازیگران مختلفی وجود دارند و شهرداری یک عنصر ضعیف این عرصه است.

شهردار قم با اشاره به اینکه ستاد بازآفرینی استان سه سال است که با ایجاد تحول‌های وزارت راه و شهرسازی تعطیل شده گفت: حتی در دوره‌ای مدیریت مسائل ستاد بازآفرینی به دست سه نفر در استان داده شد و هشت طرح مهم تعریف شد، بلافاصله که تغییرهایی در مدیریت وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد این تفویض اختیارها منتفی شد و مشکل‌های بازآفرینی دوباره به مرحله نخست بازگشت.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بافت فرسوده به تفویض اختیار نیاز دارد اضافه کرد: دو قطعه زمین در پردیسان از دهه ۷۰ به شهر قم برای بازآفرینی شهری اختصاص داده شده بود اما در برهه‌ای همین زمین‌ها هم به مسکن ملی اختصاص داده شد. شهرداری قم در زمین‌های ۴۸ هکتاری ۱۶ میلیارد تومان هم هزینه کرد. حتی قرار بود عوارض شهرداری و سهم ماده ۱۰۱ هم واگذار شود تا مشکلات بافت فرسوده حل شود اما متاسفانه این فرایند از سوی دولت تعطیل شد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به آغاز فصل جدید همکاری‌های مدیریت شهری و دولت بیان داشت: در دولت جدید و در سفری که ریاست محترم جمهور به قم داشتند، بنا شد ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری به قم بازگشته و قرار شد ستاد بازآفرینی استان قم دوباره تشکیل شده و این تفویض اختیار دوباره به استان داده شود.

وی افزود: چند مصوبه خوب در این سفر برای مدیریت شهری قم اتفاق افتاد که از جمله می‌توان به اختصاص زمین برای بافت حاشیه‌ای بوستان جوان، همچنین اختصاص ۸۰ هکتار از پردیسان برای جمع‌آوری ریل‌های متروکه از شهر و اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های شرق حرم مطهر اشاره کرد.

شهردار قم گفت: اینها تصمیم‌های نوید بخشی است که نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ به صورت جدی می‌توانیم مشکل‌های بافت فرسوده را حل کنیم.

سقائیان‌نژاد بزرگترین مشکل بافت فرسوده را نبود مدیریت واحد دانست و افزود: این پراکندگی مدیریتی ایجاد مشکل می‌کند. در سال‌های گذشته مجلس تصویب کرده بود که هر سال ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده با بودجه دولتی احیا شود که به خاطر گرفتاری‌های دولت‌ها این کار نشد.

وی با اشاره به اینکه باید برای سرمایه‌گذاران جذابیت در بافت فرسوده ایجاد شود خاطرنشان کرد: قرار بود تسهیلات بانکی چهار درصد در بافت‌های فرسوده فراهم شود. همچنین نیمی از هزینه‌های پروانه ساختمانی تخفیف داده شود اما این اقدام‌ها صورت نگرفت.

شهردار قم با اشاره به اینکه سال آینده دومین سال برنامه قم ۱۴۰۴ است گفت: اهداف این برنامه بیشتر مربوط به مسائل نرم‌افزاری مانند مساله اعتمادسازی است که این موضوع به تکریم ارباب رجوع و شفاف‌سازی و مسائلی مانند این نیاز دارد که در دستور کار ما می‌باشد./

وی افزود: نظم و ساماندهی شهری از موضوع‌های مهم دیگر در برنامه دوم شهرداری قم است که در این زمینه هم باید به مسائل فرهنگ‌سازی و برخورد با عوامل نامطلوب به طور همزمان توجه کرد.

سقائیان‌نژاد اظهار داشت: مساله ایمن‌سازی شهری از دیگر اهداف مهم برنامه قم ۱۴۰۴ است. در مسائل حمل و نقل ترافیک هم مسائلی مانند ساماندهی علائم راهنمایی و رانندگی مورد توجه است، رعایت مسائل زیست محیطی هم از دیگر اهداف مهم برنامه قم ۱۴۰۴ است که در واقع تقویت حرکت‌های انجام شده در برنامه اول است.

شهردار قم با اشاره به اینکه تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد اظهار داشت: تقاطع فردوسی و صدوق از دیگر پروژه‌های بسیار مهم سال آینده برای شهرداری قم است.

وی افزود: همچنین برای سال آینده ۶۷۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح نماز اختصاص داده شده است که روگذر آن نیمه اردیبهشت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

سقائیان‌نژاد گفت: ادامه تونل بلوار جمهوری هم از دیگر پروژه‌های بزرگ شهری با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان است. بتن ریزی مدول هشت پروژه انجام و تکمیل شده است. این پروژه نیز تا اواسط اردیبهشت تکمیل خواهد شد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری قم و سازمان‌های تابعه نزدیک به ۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواهد بود گفت: شاهد رشد ۱۷ درصدی بودجه و سهم ۲۷ درصدی بودجه جاری برای سال آینده هستیم که این سهم بودجه جاری و عمرانی در هیچ یک از شهرداری های کشور سابقه ندارد.

شهردار قم با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد برای سال آینده اضافه کرد: با این مصوبه هزینه حقوق و دستمزد برای ما به ماهی هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید، تبعا بودجه جاری ما افزایش و بودجه عمرانی ما کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با همه این اوصاف متخصصان معتقدند حتی ۵۰ درصد بودجه عمرانی در شرایط کنونی اقتصادی هم خیلی مطلوب است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه مطالعات طرح بسیار مهم تونل امام موسی صدر در سال آینده انجام خواهد شد گفت: برای نهضت آسفالت معابر هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

وی پارکینگ شرقی حرم مطهر از پروژه‌های بسیار مهم است اضافه کرد: اینکه طرح را به دست سرمایه‌گذار بدهیم یا خودمان انجام دهیم دو گزینه‌ای است که روی آن کار می‌کنیم و هنوز جمع‌بندی انجام نشده است.

شهردار قم گفت: نظرهای مختلفی در این زمینه وجود دارد. سرمایه گذار دنبال سود خودش است و طرح با ورود سرمایه گذار متفاوت خواهد بود. اگر شهرداری وارد شود هزار و ۶۰۰ پارکینگ و اگر سرمایه گذار سه هزار پارکینگ ایجاد خواهد شد و نتایج کار متفاوت خواهد بود.

شهردار قم با اشاره به اینکه پروژه‌های مهمی برای اطراف حرم مطهر در دستور کار شهرداری قم قرار دارند، گفت: یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعیین تکلیف تجاری‌های متصل به حرم مطهر از جمله مجموعه شیخان است که نیاز به ۲ هزار میلیارد ریال بودجه دارد.

وی افزود : تملک مغازه‌های خیابان اراک و ساماندهی آرامستان این محدوده از موضوعات بسیار مهمی است که در دستور کار داریم.
دکتر سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: تملک و ساماندهی محیط پیرامون حرم امام‌زاده چهل‌اختران که دو طرح دارد. تلفیقی از دو طرح را دنبال می‌کنیم و شرکت بازآفرینی شهری هم بودجه‌ای برای آن گذاشته است.

وی افزود: طرح ساماندهی محله دروازه ری از دیگر موضوع‌های مهمی است که به میلیاردها تومان بودجه نیاز دارد و محل تامین آن باید تعیین تکلیف شود.

شهردار قم در پاسخ به سوالی درباره صدور مجوز آپارتمان‌سازی در بافت تاریخی شهر قم گفت: اینکه شهرداری مجوز بلندمرتبه‌سازی در بافت تاریخی داده است را قبول نداریم.

وی گفت: جایی که در بافت است، فقط یک طبقه حق دادن مجوز دادیم که البته برخی مجوزهای قدیمی هم در این محدوده وجود دارد.

وی افزود: بحث ما این است که به چه دلیل باید به بافت تاریخی پهنه‌ای نگاه کرد؟ در اصفهان با وجود بافت تاریخی بسیار ارزشمند، حریم‌های درجه یک، دو و سه برای هر بنای تاریخی در نظر گرفتیم و با ثبت جهانی بافت مخالفت کردیم چرا که این کار تنها قفل کردن ملک و زندگی مردم خواهد بود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه اخیرا محدوده بافت تاریخی به ۲۵۰ هکتار کاهش پیدا کرده اظهار داشت: مسئله اساسی ما این مساحت نیست. اگر واقعا بافت تاریخی باشد حتی اگر هزار هکتار باشد ما قبول داریم اما قسمت بزرگی از این بافت ارزش واقعی تاریخی ندارد.

وی ادامه داد: باید دید نتیجه این محدودیت‌ها چه شده است؛ مردم بومی این محلات را تخلیه کرده‌اند. از ملیت‎های دیگر ساکن بافت شده و مشکلات عدیده برای شهر ایجاد کرده‌اند.

شهردار قم اظهار داشت: بافت تاریخی و مردم مثل آب و ماهی است. اگر نیاز مردم را در نظر نگیریم خودشان آثار تاریخی را از بین خواهند برد. مردم باید خودشان برای حراست از بافت تاریخی انگیزه داشته باشند. با زور نمی‌توانیم بافت را حفظ کنیم.

شهردار قم در پاسخ به سوالی درباره اعتراض‌های برخی از مالکان مسیر طرح ادامه جمهوری در منطقه دو اظهار داشت: ملاقات متعددی با مردم این منطقه داشتم. در دفتر یکی از نمایندگان مجلس، شورای شهر و مسجد محل این ملاقات‌ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه وقتی یک طرح در شهر انجام می‌دهیم منافع عموم برایمان مطرح است، افزود: قرار نیست من یک خیابان ایجاد کنم که خانه یک شخص بر خیابان باشد. انتظاراتی برخی از عزیزان داشتند که نزدیک به سه‌ هزار میلیارد ریال هزینه طرح را اضافه می‌کرد، این پول از جیب مردم برای نفع چند نفر باید پرداخت شود؟ در ضمن این املاک هم ضرر نکردند فقط سودشان مقداری از انتظار خودشان کمتر بوده است.

وی ادامه داد: تونل جمهوری یک پروژه زیربنایی است که در آینده با تکمیل محور یادگار امام به ثمر خواهد نشست.

شهردار قم در پاسخ به سوالی درباره صدور مجوز آپارتمان‌سازی در بافت تاریخی شهر قم گفت: اینکه شهرداری مجوز بلندمرتبه‌سازی در بافت تاریخی داده است را قبول نداریم. جایی که در بافت است فقط یک طبقه حق دادن مجوز دادیم که البته برخی مجوزهای قدیمی هم در این محدوده وجود دارد.

وی افزود: بحث ما این است که به چه دلیل باید به بافت تاریخی پهنه‌ای نگاه کرد؟ در اصفهان با وجود بافت تاریخی بسیار ارزشمند، حریم‌های درجه یک، دو و سه برای هر بنای تاریخی در نظر گرفتیم و با ثبت جهانی بافت مخالفت کردیم چرا که این کار تنها قفل کردن ملک و زندگی مردم خواهد بود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه به‌تازگی محدوده بافت تاریخی به ۲۵۰ هکتار کاهش پیدا کرده اظهار داشت: مساله اساسی ما این مساحت نیست. اگر واقعا بافت تاریخی باشد حتی اگر هزار هکتار باشد ما قبول داریم اما قسمت بزرگی از این بافت ارزش واقعی تاریخی ندارد.

وی ادامه داد: باید دید نتیجه این محدودیت‌ها چه شده است؛ مردم بومی این محله‌ها را تخلیه کرده‌اند، از ملیت‎‌های دیگر ساکن بافت شده و مشکل‌های عدیده برای شهر ایجاد کرده‌اند.

شهردار قم اظهار داشت: بافت تاریخی و مردم مثل آب و ماهی است. اگر نیاز مردم را در نظر نگیریم خودشان آثار تاریخی را از بین خواهند برد. مردم باید خودشان برای حراست از بافت تاریخی انگیزه داشته باشند. با زور نمی‌توانیم بافت را حفظ کنیم.

سقائیان‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت دفن اموات در برخی از آرامستان‌های داخل شهر قم گفت: مصوبه‌ای از مجموعه‌های استانی داریم که دفن اموات فقط در مجموعه بهشت معصومه باید صورت بگیرد، در تمام شهرهای کشور آرامستان‌ها به دست شهرداری است، تنها در قم آرامستان‌ها به دست اوقاف است.

وی افزود: از ابتدایی که وارد شهر قم شدم، به من هشدار داده شد که این مساله یک باتلاق است و تاکنون نیز همین بوده،، ما در بهشت معصومه فقط مخارج کفن و دفن را از شهروندان می‌گیریم، اما دفن اموات در برخی از آرامستان‌ها درآمدزایی بالایی دارد، به همین خاطر فشار به ما وارد است که اجازه دهید اموات در مناطق دیگر دفن شود.

شهردار قم اضافه کرد: تا زمانی که این منفعت‌های مالی در میان باشد، این مساله ساماندهی نخواهد شد.  هر چه بگوییم قانون و چارچوب باز هم مردم از ما جلوتر هستند و این بحث باید ریشه‌ای حل شود.

وی با اشاره به اینکه اتفاق‌هایی که در برخی آرامستان‌ها می‌افتد که در شان شهر قم نیست و شهرداری دخالتی در آن‌ها ندارد، گفت: ما قم را یک شهر جهانی می‌دانیم؛ تا کی باید چشم‌مان را روی نابسامانی‌های شهری ببندیم.

شهردار قم در پاسخ به سوالی درباره تخفیف عوارض شهرداری در طرح‌های مسکن ملی گفت: هیات دولت در شهریور ۱۴۰۰ مصوبه‌ای داشت که برای شهرداری‌ها برای طرح‌های مسکن ملی ۳۰ درصد تخفیف دهند، بعد قرار شد صندوقی تشکیل شود تا این ۳۰ درصد به شهرداری پس داده شود. در ۱۳ دی ۱۴۰۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد، ماده ۵۵ این قانون مطرح می‌کند که هر گونه تخفیف ممنوع است. این مصوبه موخر بوده و مصوبه مجلس است اما آن مصوبه قبلی، مصوبه هیات دولت است.

وی افزود: قبل از این مصوبه به جای ۳۰ درصد ۴۰ درصد تخفیف می‌دادیم. بعد از اینکه این قانون آمد یک استفساریه به شورای شهر قم فرستادیم که برای ما تعیین تکلیف کند . احتمالا فردا دوشنبه این مسئله مطرح شود تا تکلیف ما مشخص شود. البته راه‌های مختلفی هست که ما بخواهیم از این طرح‌ها حمایت کنیم که این‌ها را مدنظر خواهیم داشت.

سقائیان‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره ادامه فعالیتش در مجموعه مدیریت شهری قم گفت: من در خرداد ۱۴۰۱ قانونا بازنشسته می‌شوم، اما به این دلیل که استاد تمام هستم، این موضوع با تائید هیات امنای دانشگاه صنعتی اصفهان می‌تواند تا سه سال تمدید شود.

وی افزود: چهره‌های بسیار خوبی در قم هستند که می‌توانند شهر را اداره کنند، ۱۳ تَن از قم در سطح کشور منصوب شده‌اند، پس اگر جمع‌بندی به این سمت رفت که سقائیان‌نژاد نباشد، قطعا جایگزین‌هایی وجود خواهد داشت.

شهردار قم افزود: تا روزی که هستم طوری کار می‌کنم که گویا می‌خواهم صد سال دیگر در شهرداری قم باشم، اما حتی اصرار به یک روز بیشتر ماندن هم ندارم و همیشه از خدای بزرگ خیر و مصلحت خودم و شهر بزرگ قم را تقاضا می‌کنم.

شهردار قم با اشاره به اینکه متروی قم آماده تست گرم است و برای این موضوع به واگن نیاز دارد گفت: تفاهم‌نامه‌ای با تهران امضا شد تا این واگن به صورت موقت از شهرداری تهران تامین شود، اول صحبت‌هایی شد که باید پول نقد یا تضمین بانکی بدهید، هنوز در حال مذاکره هستیم، به محضی که این رام سه واگنه به قم برسد تست گرم را شروع می‌کنیم که ۴۰ روز طول می‌کِشد و در همین مرحله می‌توانیم بازدید عمومی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تامین واگن اصلی برای متروی قم مساله دیگری است ادامه داد: دولت با شرکت چینی پوژن قراردادی داشت که قرار بود واگن چند کلان‌شهر با این قرارداد تامین شود. قم هم به کمک نمایندگان وقت شهر به این قرارداد اضافه شد. به دلیل مسئله تحریم‌ها و فراز و نشیب‌های ارتباط ایران و چین این قرارداد به مشکل‌هایی برخورد.

سقائیان‌نژاد گفت: چینی‌ها چند مشکل دارند، یکی از آن‌ها قیمت واگن است که به دنبال تعدیل قرارداد هستند، مساه بعدی تاخیرها و مساله بعدی نیز ضمانت است که به دلیل تحریم با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: قرار بود در وزارت خارجه این موضوع دنبال شود که این هم به دلیل تغییر دولت قدری به تعویق افتاد و الان دوباره این مساله فعال شده است، در حال دنبال کردن این موضوع‌ها هستیم اما تا به نتیجه برسد وقت می برد، حتی به دنبال این بودیم که از کلان‌شهرهای دیگر قرض بگیریم و این هم به همراهی دولت نیاز دارد.

شهردار قم با اشاره به این‌که در سال آینده ۷۱ طرح در مناطق محروم با رقمی حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است اظهار داشت: این کار در راستای توازن منطقه‌ای و توزیع پروژه‌های عمرانی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد درآمدهای منطقه چهار و یک را برای مناطق کم برخوردار هزینه می‌کنیم خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ شهرداری قم ۶۲۰ میلیارد ریال در منطقه ۶ و ۳۱۰ میلیارد ریال هم در منطقه دو هزینه کرده است، اما به قدری محرومیت‌ها زیاد است که خودش را نشان نمی‌دهد.

وی گفت: در بحث طرح‌های عمرانی هم اگر مناطق هشتگانه را با هم مقایسه کنیم، بعضا طرح‌های مناطق دو و ۶ بیشتر از مناطق دیگر است. با این حال محرومیت زیاد است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه حل مشکل‌های مناطق کم برخودار به زمان نیاز دارد، افزود: در قم دو برنامه در حال پیاده‌سازی داریم، تهران هفت، اصفهان پنج و شیراز چهار برنامه راهبردی اجرا کرده است، تا شهر قم به انسجام برسد نیاز به زمان و میلیاردها تومان هزینه دارد.

شهردار قم در پاسخ به سوالی درباره طرح‌های نیمه تمام هسته مرکزی شهر قم اظهار داشت: در طرح شهید کاظمی، مالک این پروژه خلع ید شد و کار دست قوه قضاییه و هیات تسویه افتاد. پیشنهاد ما این بود که پروژه در اختیار شهرداری گذاشته شود تا ساخته شود.

وی گفت: از طرفی موسسه ثامن‌الحجج از بانک مرکزی طلبکار و ما به بانک شهر بدهکار است، جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی داشتیم تا طرح به بانک شهر واگذار شود تا بدهی ما تسویه شده و پروژه هم فعال شود.

وی ادامه داد: دستور داده‌اند که قضیه بررسی شود، اگر این مساله حل شود یک طرح ۲۰ ساله تعیین تکلیف شود.

سقائیان‌نژاد گفت: شریک شهرداری در مرحله چهار عمار یاسر هم ورشکسته شده و این طرح هم دچار مسائل حقوقی شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح میدان مطهری نیز مساله مالکیت مشکل‌هایی ایجاد کرده است اضافه کرد: چند مدیریتی‌ها همیشه کار را دچار اختلاف و تاخیر می‌کند، ولی این طرح کاملا در برنامه است، و پیگیری می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *