پیش بینی قیمت مسکن / طرح خانه سازی دولت شکست خورد؟

محمد علیزاده کارشناس حوزه مسکن گفت: در آخرین فصل از سال شاهد جهش قیمت ها خواهیم بود. به نظر می رسد پس از ۲۲ بهمن افزایش قیمت را شاهد باشیم. در همین راستا اجاره مسکن هم افزایش خواهد داشت.

ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، مهمترین وعده رئیسی برای رئیس جمهور شدن بود. طرحی که بعد از گذشت ۱ و نیم سال سکانداری دولت، هنوز در حد وعده مانده و حتی با تغییر وزیر راه و شهرسازی هم به نظر نمی رسد عملی شود. در پایان دولت دوازدهم طرح مسکن ملی توسط محمد اسلامی وزیر وقت راه‌وشهرسازی در حال اجرا بود که با تغییر دولت نام آن به نهضت ملی مسکن تغییر پیدا کرد اما تا به امروز کار به خصوصی صورت نگرفته است.

از همان ابتدا گفته می‌شد که با توجه به اینکه بیش از نیمی از هزینه خانوار، صرف مسکن می‌شود، برای رفع آن قرار شد زمین رایگان توسط دولت به مردم داده شود تا در این زمین‌ها ساخت‌وساز کنند. در ابتدا مردم فکر می‌کردند که با طرح نهضت ملی مسکن صاحب‌خانه می‌شوند اما با مشخص شدن جزئیات آن، فهمیدند که میهمان جیب خودشان هستند و خبری از اقدام ویژه‌ای برای خانه‌دار شدن در این طرح نیست. در ابتدای ثبت‌نام مردم برای خانه‌دار شدن، پرسش رایج همه این بود که هزینه یک واحد مسکونی در طرح نهضت ملی چقدر خواهد بود؟ در این خصوص مشخص شد که با ثبت‌نام و پس از تأیید شرایط متقاضیان برای مشمول شدن مسکن، باید با پیشرفت فیزیکی کار مرحله به مرحله هزینه آن را واریز کنند تا کار پیش رود. پس حتی هزینه آن هم مشخص نبود.

 به نظر می رسد دولت باید در خصوص این طرح تجدید نظر کند و بیش از این به مردم وعده ندهد و شکست این طرح را اعلام کنند. گسترش نیوز پیرامون این طرح با محمد علیزاده، کارشناس حوزه مسکن به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

محمد علیزاده پیرامون طرح نهضت ملی مسکن، گفت: این طرح بیشتر در حد حرف مانده است و به نظر نمی رسد دولت برای آن اقدام به خصوصی کرده باشد. این پروژه که گفته شده، طرحی سنگین است. آقای رئیسی بلافاصله بعد از مسئولیت گفتند طرح آن از قبل برنامه ریزی شده و به زودی اجرا می شود. اما شاهد این هستیم بعد از گذشت مدت طولانی هنوز فعالیتی صورت نگرفته است. از یاد نبریم که وظیفه دولت خانه‌دار کردن قشر متوسط جامعه در جهت ایجاد رفاه حداقلی است نه استفاده از بازار مسکن به عنوان یک بازار درآمدی برای دولت. اگر دولت بتواند ابزار کنترلی مناسبی را در بازار به کار بگیرد می‌تواند به راحتی این قشر را خانه‌دار کرده و در عین حال به یک موازنه قیمت و عرضه و تقاضا در حوزه ساخت و ساز برسد.

سازندگان در حال فرار از ساخت مسکن

وی افزود: زیرساخت‌های این طرح برای سازنده توجیه اقتصادی ندارد تا سرمایه گذاران این خانه‌ها را در دست بگیرند. اخیراً هزینه‌های ساخت مسکن بسیار افزایش‌ یافته که باعث شده است سازنده رغبتی برای ساخت نداشته باشد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذار با قیمت‌هایی که در مصالح ساختمانی وجود دارد اقدام به ساخت نکند به این دلیل که آن ها نمی توانند با کیفیت پایین خانه به دست مردم بسپارند. برای سرمایه گذار حتی اوایل دولت که قیمت‌ها مناسب‌تر بود، هم ساخت این طرح توجیه اقتصادی نداشت در زمان حال که دیگر جای خود دارد؛ به نظر می‌رسد این طرح از اول شکست خورد. به نظر می رسد این طرح ساخته نشده به سرنوشت مسکن مهر دچار شده است.
خانه‌های ویلایی هم گران می شوند

این کارشناس مسکن در خصوص گرانی آپارتمان نسبت به خانه‌های حیاط‌دار گفت: قیمت آپارتمان به دلیل گران شدن مصالح ساختمانی، پروانه‌هایی کسب و هزینه‌های شهرداری افزایش قیمت پیدا کرد و قیمت خانه های ویلایی تغییری نداشت اما به نظر می‌رسد خانه های ویلایی هم به زودی دستخوش تغییر قیمت شوند و نسبت به آپارتمان تغییر قیمت دهند.

علیزاده با پیش‌بینی آینده قیمت مسکن در ۳ ماه اخیر، خاطر نشان کرد: در آخرین فصل از سال شاهد جهش قیمت خواهیم بود. به نظر می‌رسد از بعد ۲۲ بهمن افزایش قیمت را داشته باشیم در همین راستا در اجاره مسکن هم تاثیر گذار است و افزایش خواهد داشت. در گذشته اجاره‌های ۲ سال و بیشتر هم صورت می‌گرفت اما اخیراً این اتفاق رخ نمی‌دهد و مالکین تنها یک سال با مستأجر قرار داد می‌بندند چون در هر سال شاهد افزایش قیمت اجاره‌ها هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *