وام ۱۰ میلیون تومانی به ۲۰۰ واحد مسکونی تکمیل نشده سیل استان فارس پرداخت می‌شود

گروه استان‌ها- مدیرکل بازسازی مسکن بنیاد مسکن کشور گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها ساخت و عدم توانایی مالی ۲۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از سیل ۹۸ در فارس تکمیل نشده که از محل حساب ۱۰۰ امام تا سقف ۱۰ میلیون تومان به آنها کمک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مجید جودی در نشست خبری که صبح امروز در بنیاد مسکن فارس برگزار شد با بیان اینکه پارسال همزمان در 21 استان کشور از جمله فارس با وقوع سیل روبه‌رو بودیم و نزدیک به 1900 واحد مسکونی شهری و روستایی فارس نیاز به بازسازی داشت که عمدتا به بهره‌برداری رسیده است، اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه‌ها ساخت مسکن و عدم توانایی مالی مالکان 200 واحد از آنها تکمیل نشده که از محل حساب 100 امام تا سقف 10 میلیون تومان به آنها کمک می‌شود که تا قبل از دهه فجر در این واحدها ساکن شوند.

وی با بیان اینکه در سیل فرودین ماه 98 حدود 65 هزار واحد مسکونی در کل کشور آسیب دید که باید از نو ساخته می‌شد و 100 هزار واحد هم نیاز به تعمیر و مرمت داشت، افزود: با حمایت دولت و مبالغی که پیش‌بینی شد سه ماه پیش مراسم اختتامیه بازسازی و تعمیر این واحدها با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

جودی با بیان اینکه امسال و اواخر سال گذشته هم زلزله‌هایی در خان‌زنیان و گراش فارس رخ داد و به 850 واحد مسکونی آسیب وارد شد که 200 واحد از آن در مناطق شهری قرار داشت، افزود: یک فاصله زمانی بین وقوع زلزله و مصوبه دولت برای تخصیص اعتبار به این واحدها رخ داد و از آنجا که منطقه خان‌زنیان منطقه سردسیری است با وجود تورم و بالا رفتن هزینه‌های ساخت مردم این نگرانی را دارند که اگر واحدهای خود را برای بازسازی تخریب کنند موفق به تکمیل آنها نشوند.

وی با بیان اینکه به دلیل همین نگرانی، مردم خیلی محکم پای کار نیامده‌اند و ما به آنها قول مساعد دادیم که سقف وام بازسازی را در مناطق شهری تا 100 میلیون تومان و در مناطق روستایی 80 میلیون تومان افزایش دهیم و با کمک بلاعوض و وام اسباب و اثاثیه وام هر واحد مسکونی آسیب دیده شهری را 180 میلیون تومان و هر واحد آسیب دیده روستایی را به 150 میلیون تومان برسانیم.

جودی با بیان اینکه به مردم قول می‌دهیم که این اتفاق محقق خواهد شد زیرا در سیل اخیر خوزستان و بوشهر نیز همین عددها تصوب شد، عنوان کرد: پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده از زلزله در خان‌زنیان و گراش از یکی دو ماه قبل شروع شده و واحدها تاکنون پیشرفت 35 درصد داشته که با افزایش تسهیلات روند آن تسریع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سیل و بارندگی اواخر سال گذشته و امسال به ویژه در خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان نزدیک به 23 هزار واحد شهری و 32 هزار واحد روستایی آسیب دید که کار بازسازی آنها در حال انجام است، گفت: در حال حاضر در مناطق شهری 90 میلیون تومان و در مناطق روستایی 80 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود که با توجه به دو تا مصوبه اخیر که برای خوزستان و بوشهر گرفتیم می‌خواهیم این عددها دو برابر شود.

جودی با بیان اینکه اواویت بازسازی مسکن در مناطق سانحه دیده است و تاکنون 50 درصد اعتباراتی که برای مناطق سانحه دیده در نظر گرفته شده بود تخصیص یافته و مشکل اقتصادی و مالی در رابطه با بازسازی مسکن نداریم، عنوان کرد: در یکی دو ماه آینده بقیه اعتبارات نیز تخصیص می‌یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *