فروش متری مسکن در بورس، غیرفنی است

به گزارش کارآفرین‌نیوز به نقل از ایبنا، «فرهاد بیضایی»، کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن در خصوص فروش مسکن در بورس و اصلاح موضوع فروش متری مسکن در بورس گفت: فروش متری مسکن در بورس به برخی دلایل که به خود مسکن و ویژگی‌ها و تفاوت‌های مسکن حتی در یک مجتمع برمی گردد، موضوعی است که باید اصلاح شود، چرا که به صورت کلی نمی‌توان عنوان کرد که چند واحد مسکونی در یک مجتمع را به صورت متری با یک قیمت می‌توان در بورس در معرض فروش گذاشت، اما این موضوع بدین معنا نیست که فروش مسکن در بورس غیرممکن است.

وی در این باره افزود: اصولا کالایی که در بورس عرضه می‌شود باید از قابلیت همگن بودن برخودار باشد، در غیر این صورت کالا قابلیت عرضه در بورس را از دست می‌دهد. با توجه به اینکه در فروش متری، مسکن کالای ناهمگن است، یعنی واحد جنوبی در یک طبقه با واحد شمالی در همان ساختمان دو قیمت متفاوت دارند، یا طبقه یک با طبقه دهم قیمت متفاوتی دارد؛ بنابراین عموماً مسکن کالای همگنی به شمار نمی‌رود و نمی‌توانیم در بورس کالا، قیمت‌گذاری واحدی برایش داشته باشیم.

بیضایی افزود: به این خاطر می‌توان گفت فروش متری مسکن در بورس، سخنی غیرفنی است، اما در بورس برای خانه‌دار کردن مردم می‌توان از ابزار فروش سهام مسکن یا اوراق سهام بهره برد.

بیضایی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: در سیستم سهام، پروژه ارزشیابی و معادل آن سهام تولید می‌شود و آن سهم در بورس واگذار می‌شود، با وجود چنین مکانیزمی در بورس و ایجاد صندوقی برای این منظور و تشکیل هیات واگذاری در بورس، می‌توان اقدام به فروش پروژه‌های مسکن کرد، بنابراین فروش مسکن به این شکل در بورس ممکن و عملی است.

این کارشناس بازار و اقتصاد مسکن تصریح کرد: میزان سهامی که خریداری می‌شود بستگی به میزان سرمایه فرد دارد، اگر فردی سرمایه مناسبی داشته باشد، می‌تواند یک واحد را خریداری کند یا سرمایه‌های کمتر می‌توانند سهام کمتری برای خرید مسکن، خریداری کنند. به هر حال ساز و کار فروش مسکن در بورس در این روال شدنی و عملیاتی است و مردم با این روند به تدریج می‌توانند صاحب خانه شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *